0
0

حالت آلفا چیست و چگونه است؟ انواع فرکانس مغزی

18048 بازدید

انواع فرکانس‌های مغزی

حالت آلفا چیست و چگونه است؟ سؤالی است که به‌طور کامل در این مقاله می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم.

این مقاله یکی از بهترین مقالات دسته رشد فردی می‌باشد؛ زیرا آشنایی فرد با فرکانس‌های مغزی می‌تواند به شناخت هرچه بهتر او از ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه کمک کند.

لطفاً ما را در این مقاله با عنوان حالت آلفا چیست و چگونه است؟ و شناخت انواع فرکانس مغزی همراهی کنید.

حالت آلفا در قانون جذب

به طور کلی هر فرد ۴ نوع فرکانس مغزی دارد؛

  • امواج دلتا:
    امواج مغزی در حالت دلتا ۰.۵ – ۴ هرتز است.
    زمانی که فرد به‌حالت خواب عمیق فرو می‌رود و یا سطح هوشیاری فرد به صفر برسد و در حال دیدن رؤیاهای مختلف در خواب باشد، در حالت دلتا قرار دارد.

  • امواج تتا:
    این حالت هنگامی به‌وجود می‌آید که فرد در حال چرت‌زدن و کشیدن خمیازه‌های پی‌در‌پی باشد. میزان ارتعاش امواج مغزی بین ۴ تا ۸ هرتز می‌باشد.

  • امواج آلفا:
    هنگامی است که امواج ذهنی آرام می‌شوند و در فرکانس ۸ تا ۱۳ هرتز فعالیت می‌کنند، به این حالت آلفا می‌گویند. در حالت آلفا فرد خواب‌آلود است و می‌توان گفت فرد به حالت خلسه رفته است. آلفا دقیقاً مرز بین خواب و بیداری است.

  • امواج بتا:
    عادی‌ترین حالت انسان در این سطحِ موج قرار دارد و مغز انسان کاملاً بیدار است. در این حالت مغز انسان قادر است ناراحتی، خشم، شادی و هر هیجان دیگری را به‌خوبی تجربه کند. میزان ارتعاش مغز در این حالت بین ۱۳ تا ۳۰ هرتز می‌باشد.
    بتا حالت بیداری کامل ما است و ضمیر خودآگاه ما در آن فعال است، همین حالتی که الآن در آن قرار داریم. وقتی که کاملاً بیدار هستیم، امواج ذهنی ما در حالت بتا است.

در مقاله این هفته به توضیح و کارایی حالت آلفای ذهنی می‌پردازیم.

حالت آلفا چیست؟

⁣ ۲۰ دقیقه قبل از خواب شبانه و ۲۰ دقیقه بعد از بیداری صبح، که امواج ذهنی کاملاً آرام هستند و فرکانس‌های مغز در حالت ریلکس قرار می‌گیرند حالت آلفا گفته می‌شود. به عبارتی: قبل از خواب حالت گیجی‌ای که تجربه می‌کنیم و همچنین حالت گیجی صبح بعد از بیدار شدن آلفاست.

افکار ما ۲۰ دقیقه قبل از خواب در حالات بعد از بیداری ما تأثیر دارد اگر فرد آلفا و دلتای آرامی نداشته باشد یعنی قبل از خواب افکار منفی داشته باشد در طول آلفا و بتای بعدی، یعنی بعد از بیدار شدن باز هم افکار منفی همراه فرد خواهد بود، اما این بار شدیدتر است. چون در زمان آلفا که بالاترین حد تلقین‌پذیری وجود داشته فکر و احساس منفی را وارد ضمیر ناخودآگاه خود کرده است.

حالت آلفا چگونه است؟
به‌همین‌دلیل است که بعضی از آدم‌ها بعد از ۱۵ساعت خوابیدن هم احساس خستگی می‌کنند و گاهاً همان فرد با ۳ ساعت خوابیدن پر از انرژی بیدار می‌شود.

ویژگی‌های حالت آلفا

بهترین عملکرد برای مغز، در حالت آلفا می‌باشد. زیرا در این حالت فعالیت و عملکرد بخش‌های مفید و ضروری مغز بهبود یافته و کارایی مغز افزایش پیدا می‌کند. ذهن به حالت آرامش رسیده و تمرکز فرد افزایش می‌یابد. می‌دانیم که هر چه‌ فکر ما در انجام کارها متمرکزتر باشد، قدرت خلاقیت، افزایش پیدا می‌کند و قطعاً ایده‌هایی که به ذهن ما می‌آید و تصمیم‌هایی که در زندگی می‌گیریم بهتر خواهد بود و موجب رشدمان در همه زمینه‌ها از جمله موضوعات مربوط به کار، مسائل مالی، روابط خانوادگی و … خواهد شد.

ما باید شکرگزار خداوند باشیم و خداوند را به‌خاطر داشتن این حالت مغزی که داریم شکر کنیم. خداوند سیستم بدن انسان را به‌نحوی خلق کرده که در این دو زمان طلایی قدرت جذب بسیار بالا است. به‌ این خاطر ما قدرت جذب‌مان را در حالت آلفا می‌توانیم تقویت کنیم.

آلفا چگونه برای رسیدن ما به خواسته‌مان میانبر ایجاد می‌کند؟

مسیری که خارج از آلفا بخواهیم برای رسیدن به هر خواسته‌ای طی کنیم مدت بسیار زیادی طول خواهد کشید.

اما با استفاده از تجسم و تمرین در حالت آلفا در کم‌ترین زمان ممکن به آن خواسته می‌رسیم. ضمیر ناخودآگاه افرادی که هیپنوتیزم می‌شوند در حالت آلفا قرار می‌گیرد.

پس می‌توان گفت ۲۰ دقیقه قبل از خواب و ۲۰ دقیقه بعد از بیدار شدن در حالت هیپنوتیزم هستیم چون در حالت آلفا قرار می‌گیریم. در این حالت، ضمیر ناخودآگاه مستقیماً وارد عمل می‌شود و ضمیر خود‌آگاه تقریباً در حالت خواب قرار دارد و در نتیجه هر مطلبی که تکرار یا تجسم شود، توسط ضمیر ناخودآگاه پذیرفته و به کائنات جهت اجرای آن ارسال می‌شود.⁣ در این حالت مغز اجازه می‌دهد که ذهن فرد پذیرش بیشتری داشته باشد، خلاق‌تر باشد و در آرامش بیشتری باشد.

امواج الفا

در حالت آلفا بالاترین حد تلقین‌پذیری مُیسر است چون می‌توانیم مستقیم به ضمیر ناخودآگاه نفوذ پیدا کنیم. در حالت آلفا بدن کاملاً ریلکس و ذهن کاملاً هوشیار است. بسیاری از ایده‌ها در این حالت به ذهن انسان می‌رسد. داستان «یافتم یافتم از ارشمیدس» مصداقی از همین حالت است. او در فضای آرام در حالتی ریلکس بود که به آن کشف بزرگ رسید. نیوتن نیز در زیر درخت در این حالت بود که به کشف جاذبه زمین نائل آمد.

ادیسون، انیشتین و بسیاری از متفکران معروف هر روز ۲۰ دقیقه از وقت‌شان را برای رسیدن به حالت آلفا اختصاص می‌دادند و معتقد بودند که اختصاص دادن وقت‌شان برای رسیدن به این حالت برای کارشان ضروری بود.

تمامی اساتیدی که در زمینه شناخت مغز، رشد فردی، موفقیت و… کار می‌کنند تمرکزشان روی آلفاست. چون میانبر بسیار مهمی است و بازدهی مغز و قدرت تفکر را بالا می‌برد. کار آلفا فقط معجزه کردن است؛ در واقع با آلفا معجزه کردن اتفاق می‌افتد، آلفا مستقیماً ما را به جهان هستی وصل می‌کند. لازم است این دو تا ۲۰ دقیقه طلایی و ارزشمند را جدی بگیریم. در طول این دو تا ۲۰ دقیقه ما می‌توانیم خواسته‌های مان را خلق کنیم.

کاربردهای حالت آلفا

در حالت آلفا فعالیت نیم‌کره‌ی راست بیشتر می‌شود و تجسم، خلاقیت، حافظه و شهود افزایش می‌یابد، هنگامی‌که ما در حالت آلفا قرار می‌گیریم، عملکرد و کارایی فعالیت‌های ضروری مغز بهتر انجام می‌شود و چون در حالت آرام و ریلکس قرار داریم و قادر هستیم تمرکز بیشتری داشته باشیم ایده‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه‌تری به ذهن ما می‌آید و در نتیجه می‌توانیم تصمیم‌های بهتر و مفیدتری بگیریم.

مراقبه و تمرين الفا
گاهی اوقات، در طول روز مغز وارد حالت آلفا می‌شود، حتی هنگامی‌که چشم‌ها کاملاً باز است و فرد در حالت بیداری است. بارها دیده‌ایم بعضی از افراد هنگام مطالعه چیزی را نمی‌شنوند، یا بعضی از ورزشکارها کاملاً غرق در حرکات ورزشی خود هستند؛ در این حالت‌ امواج مغزی در فرکانس‌های آلفا فعالیت می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد در حالت آلفا دسترسی بیشتری به حافظه‌مان داریم، خلاقیت بیشتر می‌شود، و از طریق شهود و الهام آگاهی بیشتری کسب می‌کنیم، و چنان‌چه هر روز به‌صورت منظم وارد حالت آلفا شویم، می‌توانیم استرس و اضطراب  و افکار منفی خود را کنترل کنیم و به حداقل برسانیم. 

چگونه وارد سطح آلفا شویم؟

یاد گرفتن این‌ مسئله که چه‌طور آگاهانه وارد حالت آلفا شویم ضروری است، زیرا در حل بسیاری از مسائل به ما کمک می‌کند.

روش‌های زیادی برای وارد شدن به سطح آلفا وجود دارد.

روش‌های مراقبه‌هدایت‌شده، روش‌های گوناگون ریلکسیشن، روش خودهیپنوتیزم و…⁣
⁣فرقی ندارد در حالت درازکش یا نشسته باشیم اما اگر هر روز آن دو ۲۰ دقیقه را برای تجسم همراه با احساس عالی وقت بگذاریم، می‌توانیم رویدادهای شگفت‌انگیز را در زندگی‌مان خلق کنیم.

می‌توانیم زمانی در طول روز ( حتی اگر قبل از خواب شبانه و بعد از بیداری صبح نباشد)؛ کاملاً ارادی و اختیاری وارد حالت آلفا شویم، مثلاً قبل از سخنرانی یا ارائه مطلبی در جمع بزرگی، یا ورود به جلسه کاری، یا قرار با فردی، نیاز پیدا می‌کنیم که در حالت آلفا قرار بگیریم و نتیجه مطلوب را در ذهن‌مان تجسم و تصور کنیم.

معرفی یک تکنیک ساده برای وارد شدن به سطح آلفای ذهنی

در یک مکان ساکت در حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرید، چشم‌هایتان را ببندید و چند تا نفس عمیق بکشید.⁣ از عدد ۱۰۰ تا۱ برعکس بشمارید و تجسم کنید که با هر نفس عمیق‌تر و عمیق‌تر وارد ذهن خودتان می‌شوید سرعت شمردن اعداد را با تنفس‌تان هماهنگ کنید. یعنی با هر یک دم و بازدم = شمارش یک عدد هنگامی‌که به عدد ۱ رسیدید کاملاً در سطح آلفا قرار دارید.⁣

در حالت آلفا چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

می‌توانید از عبارت‌های تأکیدیِ مثبت استفاده کنید. یا هر خواسته‌ای که رؤیای رسیدن به آن را دارید، می‌توانید تجسم کنید و همان‌گونه که می‌خواهید خودتان را در آن حالت تصور و تجسم کنید. این امر باعث می‌شود نتیجه و بازدهیِ کاری که قصد انجام آن را دارید بسیار افزایش پیدا کند، زیرا تمرکز بسیار زیاد می‌شود و در نتیجه دسترسی به ضمیر ناخودآگاه امکان‌پذیر می‌شود و می‌توان ضمیر ناخودآگاه را طبق خواسته و ایده و هدف خود برنامه‌ریزی کنید.

می‌توانید هم‌زمان از عبارت‌های تأکیدی استفاده کنید و هم‌چنین می‌توانید با تجسم چیزی که رؤیای آن را دارید به حالت آلفای مغزی بروید‌ و دقایقی در این حالت باقی بمانید و همان‌طوری که مایل هستید آن را در ذهن‌تان خلق کنید.

چگونه وارد حالت آلفا شویم؟
یکی دیگر از رایج‌ترین موارد استفاده از حالت آلفا برای مطالعه کردن است. هر بار قبل از مطالعه کردن بدن خود را ریلکس کنید و با همین تکنیک ارائه شده؛ شمارش از عدد ۱۰۰ تا ۱ همراه با تنفس عمیق، وارد حالت آلفا شوید و در حالت آلفا به خودتان یادآوری و تأکید کنید: «وقتی چشم‌هایم را باز کردم این موضوع (موضوع تعیین شده) را مطالعه خواهم کرد» به ذهن خود یک موضوع و یک عنوان بدهید مانند این‌که می‌خواهید در مغزتان فضایی برای انجام این کار باز کنید.

اکنون چشمان خود را باز کنید و مطالعه را شروع کنید. کارایی این روش در کیفیت مطالعه مطلب مورد نظر بسیار مفیدتر و عالی‌تر است و مطالب مطالعه شده بهتر درک خواهد شد.

شاید این مطلب را دوست داشته باشید
وسواس فکری چیست؟ راهنمای عملی درمان وسواس فکری و عملی
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=9787
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم تحقیقاتی بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد حالت آلفا چیست و چگونه است؟ انواع فرکانس مغزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.