تفکر مثبت چیست و چگونه آن را پرورش دهیم؟

19335 بازدید

آیا تفکر مثبت همیشه نتیجه می‌دهد؟

تمامی افکاری که در ذهن ما می‌چرخند، چه خوب و چه بد، خلاق هستند و درنتیجه اثری در زندگی ما خواهند گذاشت. یکی نتیجه خوب و مثبت دارد و دیگری بد. پس بهتر آن است که همیشه مثبت‌اندیش باشیم. همه تجربیاتی که تا الآن در زندگی کسب کردیم، نتیجه طرز فکرمان و اندیشه‌هایی است که داشتیم. پس برای تحقق اهداف و خواسته‌هایمان، اندیشه و فکر ماست که به داد ما می‌رسد. بعضی از افراد با افکار مثبت درجهت رسیدن به اهدافشان گام برمی‌دارند و برخی از افراد با افکار منفی. تفکر مثبت زیربنای باورهای مثبت و سازنده است. اگر تفکر مثبت در ما نهادینه شود یقیناً باورهای سازنده نیز در ما ایجاد و تثبیت می‌گردد. اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا تفکر مثبت همیشه نتیجه می‌دهد، می‌توانیم بگوییم بله.

اکثر ما درک درستی از تفکر مثبت نداریم و ممکن است اعتراض کنیم که تفکر مثبت برای من جواب نمی‌دهد و من به مثبت‌اندیش بودن باور ندارم چون مشکلات زیادی دارم و مدام مثبت فکر می‌کنم، اما مشکلاتم هم‌چنان وجود دارند.

فرد مثبت‌اندیش هیچ‌گاه مسائل منفی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ بلکه به مقابله با آن می‌پردازد. مثبت‌اندیشی شکلی از فکر کردن است که مطابق عادت، به‌دنبال به دست آوردن بهترین نتیجه از بدترین شرایط است. همین‌طور این امکان وجود دارد حتی در زمانی که همه‌چیز بد به نظر می‌رسد، انتظار بهترین‌ها را داشته باشید. اما حقیقت این است زمانی که به دنبال بهترین‌ها می‌گردید احتمال به دست‌ آوردن آن بسیار زیاد است.

تفکر مثبت چیست؟

حقیقت زندگی برای همه آدم‌‌ها این است که با بسیاری از ناکامی‌ها، سختی‌ها و مشکلات مواجه می‌شویم. اما نباید در برابر این موانع و سختی‌ها شکست بخوریم و کم بیاوریم اگر ایمانی قوی در وجودمان برقرار باشد که همه‌چیز و همه جنبه‌های زندگی‌مان در اختیار قادر مطلق است، قادر خواهیم بود بر تمامی مشکلات و چالش‌های زندگی غلبه کنیم، ما گاهی به‌درستی از نیرویی که خداوند قادر در اختیار ما قرار داده است، استفاده نمی‌کنیم. این‌ نیرو و قدرت، در مسیر رسیدن به اهداف و موفقیت، در وجود همه‌ی ما قرار دارد. اما ما ناخواسته معمولاً از مزایای این نیروها بهره‌مند نمی‌شویم. به کار بردن نیروهای الهی در زندگی یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای گذاشتن پیش‌شرط و آماده‌سازی برای ذهن است. اگر تجسم کنید که درحال رسیدن به هدفی مشخص هستید و به‌طور مداوم درجهت آن هدف حرکت نمایید درصورتی‌که مسئولیت سنگینی برای خودتان درنظر گرفته باشید، قطعاً به‌تنهایی نمی‌توانید از عهده‌ی آن برآیید و در اینجا به کمک خداوند نیاز خواهید داشت.
بسیاری از ما این‌گونه زندگی می‌کنیم: روی گنج نشسته‌ایم، اما هیچ‌کاری برای استفاده از آن انجام نمی‌دهیم. چاه نفت فقط منتظر ضربه‌ای ملایم است تا فواره بزند و جاری شود؛ اما تلاش و پیدا آن به شما بستگی دارد. این حقیقت را پیش‌نیاز افکارتان قرار دهید که موفقیت، ثروت، و رسیدن به تمام خوبی‌ها در زندگی می‌تواند به شما هم تعلق داشته باشد.

مثبت‌نگری، فرایندی اختیاری و انتخابی است. تفکر مثبت، با این نگرش به چالش‌ها و اتفاقات زندگی می‌نگرد که در زندگی هم خوب، وجود دارد و هم بد؛ هم خوشی وجود دارد هم ناخوشی. اما مسیر و روش درست این است که بر جنبه‌های خوب و مثبت تکیه داده شود. با این کار، خواهید دید که این جنبه‌ها افزایش می‌یابد. اما بیشتر مواقع ما نمی‌خواهیم از تفکر مثبت نتیجه بگیریم و کاملاً ناآگاهانه تصور می‌کنیم باوجود تفکر مثبت، مشکلات‌مان هم‌چنان وجود دارند. علاوه‌براین عوامل منفی و قدرتمند دیگری نیز در زندگی ما وجود دارند که باعث می‌شوند از محو کردن آن‌ها اجتناب کنیم، هنگام به کارگیری نیروهای مثبت، احساس ضعف و ناتوانی می‌کنیم، اما همان قدرت و نیرو را در پشت نیروهای منفی قرار می‌دهیم.

چگونه یک تفکر مثبت در خود ایجاد کنیم؟ 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تفکر مثبت بی‌نتیجه و بی‌تأثیر به نظر برسد این است که آن را امتحان نمی‌کنیم و آن را در هیچ جنبه‌ای از زندگی‌مان به کار نمی‌گیریم. تفکر مثبت به آموزش مطالعه و پشتکار نیاز دارد و لازم است مدت‌ها بر روی آن کار کنیم. باید یاد بگیرید که فکر منفی را با فکر مثبت جایگزین کنید. همیشه به قسمت خالی لیوان نگاه نکنید. به مرور زمان می‌بینید که چه‌قدر نگاه‌تان به مسائل عوض شده است. اگر به چیزی که می‌خواستیم، نرسیدیم در‌عوض تجربه کسب کردیم. تجربه‌ای که به‌دست آوردیم، ارزش بیشتری دارند زیرا تجربه تا آخر عمر همراه ماست. هر مسئله‌ای جنبه مثبت و منفی دارد. بستگی دارد کدام را انتخاب کنیم.

تفکر مثبت چطور نتیجه می‌دهد؟
تفکر مثبت درصورتی نتیجه می‌دهد که شما عمیقاً بخواهید اوضاع بر وفق مراد شما تغییر کند. قوانین به‌خصوصی در این‌جا وجود ندارد. مثبت‌اندیشی تنها نیازمند ایمان قوی و توکل در زندگی است. هم‌چنین باید آن را با جدیت ادامه دهید تا با استفاده از تفکر مثبت به موفقیت برسید. زمانی که باور داشته باشید بر آن تسلط پیدا کرده‌اید، قادر خواهید بود آن نیرو را در خود پرورش دهید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=10504
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم بازتاب باور
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تفکر مثبت چیست و چگونه آن را پرورش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.