قدرت اراده و چند نکته برای تقویت قدرت اراده

19524 بازدید

نگاهی کلی به قدرت اراده؛

قدرت اراده willpower منحصر به آدم‌هاست. همه افراد قدرت اراده دارند و تا حدی از آن استفاده می‌کنند. اکثر افراد نسبت به نیروی اراده دانش علمی‌ ندارند تا از نیروهایی که آن را سست و ضعیف می‌کند، آگاه شوند. اگر روی تقویت اراده خود بیش‌تر تمرکز کنیم، به اهداف‌مان نزدیک‌تر می‌شویم.‌ ما برای رسیدن به اهداف‌مان، بر نیروی اراده خود تکیه می‌کنیم. نیروی اراده در تمام زمینه‌های زندگی ما تأثیر دارد. نیروی اراده بله گفتن به چیزهایی است که می‌دانیم ما را به اهداف‌مان نزدیک‌تر می‌کند. در واقع، قدرت اراده توانایی انجام کارهایی است که باید انجام شود، حتی اگر آن‌ها را دوست نداریم و قسمتی از وجودمان تمایل ندارد آن‌ها را به سرانجام برسند.

چگونه اراده خود را تقویت کنیم

اراده قدرتی درونی است برای تصمیم‌گیری و شروع کردن کارها، در برابر اهمال‌کاری، تنبلی و عقب انداختن کارها.

هم‌چنین می‌توانیم بگوییم اراده توانایی و مهارتی است که قادر است محرک‌ها لذت‌های‌ غیرضروری و مخرب را کنترل یا رد کند. قدرت اراده توانایی تصمیم‌گیری به افراد را می‌دهد و باعث می‌شود تصمیم‌های خود را با تمرکز و توجه بیشتری تا رسیدن به موفقیت و رشد فردی، پیگیری کنند.

اراده چگونه به‌وجود می‌آید؟

قدرت اراده از دوران کودکی به‌وجود می‌آید. کودکی که در مقابل وسوسه‌ی خوردن شیرینی مقاومت می‌کند، به احتمال زیاد در بزرگ‌سالی، راحت‌تر از دیگران خود را کنترل می‌کند. شاید بر این باور باشید که قابلیتی که در کودکی شکل می‌گیرد و سپس در بزرگسالی ادامه می‌یابد، بازتابی از شخصیت فرد است و به‌آسانی تغییر نمی‌کند.

براساس این تفکر، معمولاً شخصیت در طول عمر ثابت است و تغییر نمی‌کند. قدرت اراده چیزی فراتر از یک ویژگی شخصیتی است؛ قدرتی است همراه با استعداد ذهنی که تاحدودی ذاتی است، اما می‌تواند رشد کند و پرورش یابد. شخصیت شما بر قدرت اراده‌تان تأثیر می‌گذارد، ولی آن را تعیین نمی‌کند.

علاوه بر این، قدرت اراده به ما که عادت داریم بلافاصله به همه‌چیز برسیم، کمک می‌کند از لذت‌های آنی چشم بپوشیم.

وقتی با تمام وجود چیزی را می‌خواهیم، به خود نه بگوییم. اغلب انسان‌ها قدرت کنترل کردن خود دربرابر وسوسه‌های بیرونی را ندارند. مسلماً کار سختی است که در مقابل خوراکی‌های خوشمزه فروشگاه، استفاده بیش از حد از موبایل و شبکه‌های مجازی، کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی و دیگر عوامل وسوسه‌انگیز مقاومت کنیم. این‌جاست که قدرت اراده‌ی ما به کمک‌مان می‌آید.

قدرت اراده عنصر مهم موفقیت شناخته‌شده است؛

هسته‌ی اصلی نیروی اراده، اقتدار مقاومت کردن در برابر لذت‌ها و امیال کوتاه‌مدت برای دستیابی به اهداف بلند‌مدت است و همچنین اقتدار به‌ تأخیر‌ انداختن لذت‌ها و مقاومت در برابر وسوسه‌های کوتاه‌مدت برای رسیدن به اهداف بلند مدت است.

تحقیقات نشان داده است، کسانی که توانایی کنترل درونی زیادی دارند بهتر می‌توانند بر احساسات و هیجانات و رفتارهای ناگهانی خود تسلط داشته باشند و به اهداف بلندمدتی که مشخص کرده‌اند دست یابند.

 جملات تقویت اراده

افرادی که قدرت اراده در آن‌ها وجود دارد خصوصیات زیر را دارند؛

این افراد شادتر هستند؛

بدن سالم‌تری دارند؛

روابط آن‌ها رضایت‌بخش است؛

ثروتمند و موفق هستند و در زمینه کاری پیشرفت می‌کنند.

توانایی کنترل استرس دارند.

چالش‌های زندگی‌شان را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

زمانی‌که ما به رفتارهای خود آگاهی کامل داشته باشیم و منبع رفتارهای خود را بشناسیم، قطعاً بهتر می‌توانیم به اهداف و خواسته‌های خود برسیم. پس تغییر در رفتارها می‌تواند بر قدرت اراده‌ی ما تأثیر زیادی داشته باشند. تمام موجودات زنده رفتارهای هدفمندی از خود نشان می‌دهند، اما انسان‌ها با قدرت اراده خود قابلیت حفظ و پویایی اهداف‌شان را تا درازمدت دارند. تقویت اراده یکی از بهترین تکنیک‌ها برای دستیابی به موفقیت است. هیچ فردی با اراده ضعیف نمی‌تواند به تمامی آن‌چه در ذهنش دارد برسد.

همانند سایر مهارت‌ها و قابلیت‌ها، قدرت‌ اراده‌ی افراد با هم متفاوت است‌. قدرت اراده هر فرد به عواملی از قبیل ژنتیک، نحوه‌‌ی رشد، تربیت والدین و آموزش و تحصیل بستگی دارد. صرف نظر از بالا یا پایین بودن قدرت اراده می‌توان با تمرین‌، آن را تقویت کرد.

اراده یعنی اشتیاق فرد برای تحقق یک کار و هدف گفته می‌شود هر چه‌قدر این اشتیاق و انگیزه‌ بالا باشد اراده فرد برای تحقق آن هدف نیز بالا است. قدرت اراده که در زبان انگلیسی (willpower) پیداست که این واژه ترکیبی از دو کلمه‌ی قدرت (will) و اراده (power) است.

امکان دارد قدرت اراده مستقیماً، تحت‌تأثیر عواطفی چون ترس، خشم، غم و شادی قرار بگیرد. درک و شناخت شخصیت و آگاهی بیشتر از عواطف خود، می‌تواند به شما کمک کند تا از اراده‌تان بهتر استفاده کنید و هم‌چنین، علت شکست قدرت اراده در پاره‌ای موارد را متوجه شوید.

 تقویت اراده ضعیف

راه‌های تقویت اراده؛

توجه به این سه عامل برای رسیدن به اهداف لازم و ضروری است:

1- فرد باید عمیقاً انگیزه‌ی تغییر داشته باشد و برای خود هدف تعیین کند.

2- باید بتواند بر رفتارهای خود، نسبت به آن هدف کنترل و خودآگاهی داشته باشد.

3- قدرت اراده داشته باشد.

هر وقت پای رفتاری به میان می‌آید که با انتخاب همراه است مثل خوردن ناهار یا تمام کردن یک کار، رقابتی در مغز پیش می‌آید. وسوسه‌های شدید که معمولاً مربوط به امیال و غرایز هستند که به مبارزه با تنظیم‌کننده‌ای هوشمند برمی‌خیزند. این وسوسه‌ها و محرک‌ها، فرایندهای صعودی و قدرت اراده که تنظیم‌کننده است، همان فرآیند نزولی می‌باشد. فرایندهای نزولی قادر به مهار کردن محرک‌های صعودی‌اند و این نیروی اصلی قدرت اراده است.

آیا می‌شود اراده را تقویت کرد؟

تقویت اراده واقعاً آموختنی است؟

آیا افراد می‌توانند اراده خود را هر زمان که بخواهند تقویت کنند؟

در یک کلام، بله! در سال‌های اخیر، روان‌شناسان ثابت کرده‌اند، دقیقاً به همان روشی که ورزش‌کاران، هر روز قبل از یک مسابقه‌ی بزرگ به تمرین بدنی می‌پردازند، شما هم می‌توانید اراده‌تان را با تمرین تقویت کنید.

با کمک تمرین‌های این قسمت و اقداماتی که پیشنهاد می‌کنیم، صدالبته تقویت اراده کاملاً امکان‌پذیر است و زمانی که شما تمرین‌ها را انجام می‌دهید بدون توجه به نکات منفی ، ناخودآگاه شاهد تقویت اراده خود خواهید بود.

چرا اراده انجام هیچ‌کاری را ندارم؟

سؤالی است که بارها از خود می‌پرسیم یا حداقل در طول زندگی یک‌بار در ذهن ما مطرح شده است. به‌‌راستی چرا اراده انجام کاری را نداریم؟ پاسخ می‌تواند در چند کلمه به‌صورت کلی داده شود. عدم هدف‌گذاری اصولی یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها برای این سؤال می‌باشد.

زمانی که فرد هدفی نداشته باشد اشتیاقی در زندگی ندارد تا برای آن اقدامی انجام دهد. وقتی که یک مدت زندگی بدون هدف را سپری کرد دیگر اراده انجام کاری را نخواهد داشت زیرا فرد به جای تقویت اراده به تضعیف آن اقدام کرده است. پس این نکته را بدانید ریشه تمامی اهمال‌کاری‌ها و عدم اراده کافی، در نبود برنامه‌ریزی صحیح و اصولی می‌باشد.

برای تأکید بیشتر در این بخش هم خاطر‌نشان می‌کنیم که هدف‌گذاری اصولی مهم‌ترین اصل برای تقویت اراده می‌باشد.

راه‌های تقویت اراده؛

این راه‌ها مهم‌ترین راه‌هایی‌ است که شما با کمک آن می‌توانید به قدرت اراده خود پی ببرید و برای تقویت آن تلاش کنید. در این بخش به پنج راه عملی برای تقویت اراده می‌پردازیم.

داشتن اهداف؛

همان‌گونه که در توضیحات بالا اشاره کردیم داشتن اهداف یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ارتقا و بالا بردن انگیزه می‌باشد. فرد بی‌هدف اراده بسیار سستی دارد، هرچه‌قدر تلاش می‌کند باز به در بسته می‌خورد او مدام خود را سرزنش می‌کند. غافل از این‌که او اصلاً هدفی ندارد و نداشتن هدف مهم‌ترین عامل برای ضعف او می‌باشد.

آگاه بودن از خود؛

هر گونه رفتاری که از آن آگاه نیستیم، مدیریت آن سخت‌تر است. به همین دلیل اولین قدم برای تغییر هر رفتاری، خودآگاهی است.

یک تمرین ساده برای افزایش خودآگاهی؛

برای کنترل داشتن به رفتار خود و افزایش خودآگاهی، تمامی تصمیم‌ها و اقدامات خود را برای یک روز مشخص دنبال کنید و اگر برایتان ممکن است، آن‌ها را بنویسید و در پایان روز آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. با این کار به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که کدام‌یک از کارهایی که انجام داده‌اید، در جهت رسیدن شما به اهداف بلندمدت‌تان بوده است.

داشتن خواب کافی؛

 تقویت اراده ضعیف

یک لحظه به افرادی که تا پاسی از شب بیدارند فکر کنید. آن‌ها هرچه بخواهند نمی‌توانند فرد سحرخیزی باشند اگر هم به ناچار صبح زود از خواب بیدار شوند، کل روز عصبی و پریشان هستند آن‌ها نمی‌توانند به کارهای خود رسیدگی کنند زیرا کم‌خوابی و بهتر بگوییم نداشتن خواب کافی باعث می‌شود که فرد دچار حواس‌پرتی شود و همین کافی است که فرد تمرکز لازم برای پرداختن به کارهای خود را نداشته باشد.

کنترل استرس و اضطراب؛

استرس یکی از عوامل بسیار مهم در تضعیف اراده می‌باشد. زمانی که فرد استرس خود را کنترل می‌کند به‌صورت ناخودآگاه اراده وی نیز تقویت می‌شود.

گوشت نخورید! به جای آن غذاهای گیاهی مصرف کنید؛

این نکته بسیار مهم برای تقویت اراده را یوگی‌ها به‌کار می‌برند و بر این باورند فرد که علاقه خاصی به خوردن گوشت دارد کافی است اراده کند که دیگر گوشت نخورد این کار نه تنها باعث می‌شود بدن وی از سموم پاک‌سازی شود بلکه مصرف غذاهای گیاهی باعث می‌شود که فرد بیشتر و بیشتر سرزنده‌تر و شاداب‌تر شود و این افراد، دقیقاً افرادی با اراده هستند که هر هدفی برای خود تعیین کنند به آن می‌رسند.

تغییر عادات کوچک و نتایج بزرگ؛

زمانی که شما یک عادت ناپسند دارید برای مثال فردی که به خورن تنقلات و شیرینی عادت دارد کافی است هر روز مقدار کمتری را مصرف کند زمانی که فرد این عادت را در خود از بین می‌برد باعث می‌شود که به ناخودآگاه پیامی ارسال شود که مأموریت با موفقیت به اتمام رسید و پاداش این مأموریت تقویت اراده خواهد بود.

 تقویت اراده چگونه است

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=10557
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
Shilan_Rahimi
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد قدرت اراده و چند نکته برای تقویت قدرت اراده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.