رهایی از روزمرگی | روزمرگی چیست و چگونه به‌وجود می‌آید؟

20355 بازدید

روزمرگی چیست و چگونه به‌وجود می‌آید؟

رهایی از روزمرگی یکی از مهمترین تکنیک ها برای رشد فردی می باشد.روزمرّگی به معنی؛ بی‌حوصله‌ بودن، زندگی بدون جاذبه و تکراری است که درنهایت به تنبلی و سستی منجر می‌شود که نتیجه آن مشکل پیدا کردن با زندگی است. فرد شوق و علاقه‌اش به زندگی را از دست می‌دهد و در درازمدت دیگر میلی به زندگی کردن نخواهد داشت و در تصمیم‌گیری برای اهداف و آرزوهایش شور و شوقی نخواهد داشت، این روزمرگی و تکراری بودن کم‌کم توان و انرژی انسان را از بین می‌برد و هر چه زمان بگذرد و برای تغییر دادن این حالت و رهایی از روزمرگی اقدامی انجام ندهد، فرد افسرده، بی‌رمق و منزوی می‌شود.

 راه های رهایی از روزمرگی

قطعاً آرامش داشتن و زندگی بدون درد‌سر در زندگی بسیار خوب و خواستنی است اما اگر همیشه به همین طریق پیش برود و تنوعی وجود نداشته باشد زندگی فرد دچار یکنواختی و تکراری شدن می‌شود. گاهی لازم است تصمیم جدیدی در زندگی بگیریم و تغییرات کوچکی در کار و زندگی‌مان ایجاد کنیم.

آن وقت متوجه می‌شویم که تغییر و تنوع چه‌قدر هیجان‌انگیز و جالب است.

آگاهی و واقف شدن به جریان روزمرگی بسیار مهم است، گاهی سال‌ها می‌گذرد و ما نمی‌دانیم که چه‌قدر در روزمرگی فرو رفته‌ایم و چه‌قدر انرژی و توان ما کم شده است.

 مهم‌ترین علت‌های به‌وجود آمدن روزمرگی و عدم تنوع و گوناگونی در زندگی موارد زیر است:

فرد به هر دلیلی در مقطعی از زندگی‌اش ممکن است دچار روزمرگی شود و دلایل آن برای هر فردی متفاوت است. از جمله: مسائل و مشکلات مالی و شغلی یا شکست خوردن در کار، احساس تنهایی، احساس بیهودگی، احساس طردشدگی، مشکل در روابط، خسته شدن از زندگی یا مسیری که فرد در آن قرار دارد.

 

در مقاله این هفته با ارائه راهکارهای ساده‌ای سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم از روزمرگی رها شوید و روزهای متنوعی را داشته باشید.

انجام یک تمرین ساده می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم به روزمرگی و تکراری بودن روزها و کارهایمان واقف باشیم و برای رهایی از آن به فکر چاره باشیم.

 رهایی از روزمرگی

تمرین رهایی از روزمرگی ؛

کارهایی که هر روز صبح به‌محض بیدار شدن تا هنگام خوابیدن از کوچک‌ترین کار تا بزرگ‌ترین کاری که انجام می‌دهید را در یک برگه کاغذ یادداشت کنید. بعد از مدتی که مرتب انجام امور روزانه تان را نوشتید و مطالعه کردید، متوجه خواهید شد که چه کارهایی تکراری و غیرضروری است.

با برنامه‌ریزی جدید در زندگی می‌توانید کارهایی ضرورتی برای انجام ندارند را حذف و یا تایم آن‌ها را کوتاه‌تر کنید و در عوض به جای آن تایمی که خالی کرده‌اید به انجام کارهای جدید و هیجان‌انگیز هر چند کوچک و جزئی بپردازید.

 

تغییر دادن عادات؛

گذراندن روزهای معمولی و نرمال در زندگی پس از مدتی خسته‌کننده و  یکنواخت و تکراری می‌شود. برای اینکه روزها تکراری و یکنواخت نباشد سعی کنید طریقه و روش عادی زندگی را تغییر دهید. اگر همیشه در ساعت خاصی شام و نهار می‌خورید، این بار متفاوت عمل کنید. مثلاً این بار شام را یک ساعت زودتر میل کنید.

 

روزمرگی در کار؛

در این حالت فرد برای  ساعات طولانی به اجبار در محیطی کار می‌کند که دیگر از آن لذت نمی‌برد. فرد این‌گونه فکر می‌کند که ناچاراً تا زمان بازنشستگی مجبور است همان کار ادامه دهد. بهترین راه برای غلبه بر روزمرگی ناشی از کار این است که کارتان را از یک کار معمولی به یک حرفه تبدیل کنید، و یا حرفه‌ای یا مهارتی را بیاموزید و در کنار کارتان آن را پرورش دهید. این‌گونه کار کردن فرد را از روزمرگی در کار، رها می‌کند و مانند یک بازی می‌ماند که تنوع در کار را ایجاد می‌کند.

نداشتن برنامه روزانه؛

برای همه ما پیش آمده که ما وقت و زمان معینی را به امور روزانه‌مان اختصاص نمی‌دهیم و از برنامه‌ریزی مشخصی استفاده نمی‌کنیم و این باعث اختلال در کارها و نرسیدن به قسمتی از هدف‌های روزانه می‌شود که بی‌نظمی را به دنبال دارد در نتیجه باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرد می‌شود. پس داشتن برنامه کوتاه‌مدت روزانه باعث نظم در کار و جلوگیری از روزمرگی می‌شود.

 برای رهایی از روزمرگی چه باید کرد

رهایی از روزمرگی با تجربه کردن یک کار جدید؛

سعی کنید به یک کارگاه انگیزشی بروید، زبان جدید یا آموزش یک نوع ساز موسیقی برای رها شدن از روزمرگی بسیار مؤثر است.

 

 تمرکز روی استعدادها و توانایی‌های ذاتی و طبیعی؛

متمرکز شدن روی علایق و توانایی‌ها و استعدادها می‌تواند فرد را از روزمرگی نجات دهد. این روش به شما کمک می‌کند که شناخت بهتر و بیشتری از خودتان پیدا کنید و اگر حرفه و مهارتی که در آن استعداد و توانایی دارید را پیدا کنید و آن را پرورش دهید روزمرگی شما تبدیل به حس خوب و تنوع در زندگی می‌شود.

کاهش دادن استفاده از موبایل؛

امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فرق شدن در فضای مجازی موجب بسیاری از مشکلات روحی و روانی شده است و به‌شدت فرد را دچار روزمرگی و سست‌عنصری و اهمال‌کاری کرده است. پس لازم است استفاده از موبایل و فضای مجازی را کاهش دهیم و آن تایمی که به نگاه کردن به اینترنت احتصاص می‌دهیم را صرف کار دیگری مانند مطالعه کردن یا فعالیت مفید دیگری صرف کنیم.

مدیریت در وضعیت مالی:

اگر بدهی دارید و قبض‌هایی که باید پرداخت شوند در اطراف شما زیاد هستند و هیچ امیدی به آینده ندارید، پس در این‌جا و در این حالت نیاز به یک تغییر و تحول بزرگ است.

سعی کنید روی درآمد و هزینه خودتان کنترل بیشتری داشته باشید و درک‌ کنید که بین خواسته و نیاز تفاوت وجود دارد. قطعاً اگر از راه و کاری که به آن علاقمند نیستید پول دربیاورید، آن پول را سریع‌تر خرج خواهید کرد. مراقبت دخل و خرج‌تان باشید. برای خرج کردن پول‌تان و نحوه پس‌انداز کردن و مدیریت آن اهداف جدید تعیین کنید. وضعیت مالی شما فقط در شرایطی تغییر می‌کند که خودتان بخواهید آن را تغییر کنید.

فرار از روزمرگی

اهمیت به وضعیت سلامتی جسمانی؛

ورزش و فعالیت فیزیکی به‌طور مرتب، خوردن غذای سالم، خواب کافی باعث می‌شود که شما در طول روز انرژی خود را حفظ کنید و مدام سرحال و سرزنده باشید که چه کارهایی تکراری و غیر ضروری هستند. در اقدام بعدی می‌توانید کارهای غیر ضروری و تکراری که انجام دادن آن‌ها ضرورتی ندارد را حذف کنید و یک برنامه‌ریزی جدید برای خود طراحی کنید که در آن کارهای جدید و تازه هر چند کوچک و جزئی را در برنامه روزانه خود جایگزین .

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=10544
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد رهایی از روزمرگی | روزمرگی چیست و چگونه به‌وجود می‌آید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.