مارس 19, 2024
  مارس 19, 2024
0
0

۶ راه تقویت تمرکز ذهن و حافظه

20108 بازدید

افزایش تمرکز رمز موفقیت

افزایش تمرکز و تقویت تمرکز یکی از پایه های اصلی در انجام هرچه بهتر کارهاست. همه ما دوست داریم در کار خود درخشیده یا در راستای اهداف گام برداریم اما بدون تمرکز انجام کار بسیار سخت خواهد بود. تا حالا شده که یک صفحه کتاب بخوانید و در آخرین کلمه به خود بیایید که از این صفحه چیزی نفهمیدید؟ یا اینکه اگر تلفن خود را چک می کنید و دوباره سراغ کتاب بیایید همان مطالب که دو دقیقه پیش خواندید را دوباره و سه باره می خوانید بدون اینکه متوجه شوید؟

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

این ها همه ناشی از وجود افکار منفی و نبود تمرکز است که با افزایش تمرکز و تقویت آن بر این مشکل فارغ خواهید آمد. بسیار هم برای همه ما پیش آمده است که در حال خواندن یک کتاب یا تماشای تلویزیون هستیم که چندین بار ما را صدا می زنند به دلیل تمرکز و دقت بالا در انجام آن کار، متوجه صحبت های دیگران نمی شویم.

تمرکز چیست؟

تاحدودی با مفهوم تمرکز آشنایی پیدا کردید و با مثالی که در پاراگراف قبل زدیم با مفهوم تمرکز آشنایی پیدا کردید. حال بیایید بیشتر در این مورد صحبت کنیم. زیرا زمانی که با مفهوم آن آشنایی پیدا کردیم پیدا کردن راه های افزایش تمرکز یا راه های تقویت تمرکز بسیار آسان خواهد بود.

اگر به جیب تفکر فرو کنی سر را 
گذشته های بقا را قضا توانی کرد

اگر بخواهیم به صورت خلاصه تمرکز را تعریف کنیم و با این مفهوم آشنایی پیدا کنیم می توانیم بگوییم تمرکز به معنی هم جهت کردن اراده و توجه می باشد که این امر سبب کنترل افکار و متمرکز کردن کانون توجه بر روی هدف می باشد. در کل تمرکز به این معناست که ذهن را وادار کنیم بر روی یک مسئله که ما می خواهیم توجه کند و تمام افکار مزاحم احساسات و عواملی که باعث تشتت فکر می شود را در ذهن پاکسازی کند.

اگر با مقالات سایت انگیزشی بازتاب باور همراه شده باشید در یک مقاله با عنوان خود هیپنوتیزم و دگر هیپنوتیزم چیست؟ چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ تا حدودی در مورد تمرکز صحبت کردیم مبنی بر این که هیپنوتیزم یعنی تمرکز فوق العاده ذهن! اصولاً افزاد برای افزایش تمرکز یا تقویت تمرکز خود دست به دامان هیپنوتیزم می شوند چون می دانند. وقتی یک نفر هیپنوتیزم می شود یعنی حالتی را تجربه می کند که تمرکز وی روی یک مبحث متمرکز است این تمرکز فوق العاده باعث می شود که فرد هیپنوتیزم شده حتی آماده عمل جراحی نیز شود. 

البته این امری بدیهی است که در طول روز افکار دنباله رو چیزهایی شوند که هیچ سودی برای ما ندارند و به عکس آسیب هم می رسانند اما باید با افزایش تمرکز این افکار را به کمترین حد ممکن رسانید. در ادامه این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد اهمیت تمرکز و افزایش تمرکز صحبت کنیم با ما همراه باشید.

 چگونه تمرکز داشته باشیم؟

چند مثال از افزایش تمرکز فوق العاده ذهن

این بخش شیرین ترین بخش مقاله است چون با چند داستان، مفهوم تمرکز فوق العاده را با هم بررسی می کنیم. در طول تاریخ افراد با افزایش تمرکز خود توانسته اند کارهایی انجام دهند که ما از آن به عنوان خارق‌العاده یاد می کنیم. تقویت تمرکز باعث می شود ما هم بتوانیم در راستای اهداف خود گام برداریم و فقط روی چیزی که می خواهیم انرژی مصرف کنیم نه اینکه انرژی خود را با فکر کردن به چیزهای منفی هدر دهیم.

اجازه دهید تمرکز فوق العاده ذهن را با دو داستان شیرین توضیح دهیم.

تمرکز فکر امام زین‌العابدین (ع)

امام زین‌العابدین روزی مشغول نماز خواندن بودند. در حین نماز حضور قلب کامل و توجه وافر به عظمت باری تعالی داشتند یعنی در حال تمرکز شدید با خداوند راز و نیاز می کردند. در این موقع بود که یکی از کودکان اهل خانه امام، داخل حوضی پر از آب، در حیاط منزل افتاد. افراد خانواده شروع به فریاد کردند به طوری که همسایگان در آن خانه آمدند و کودک را از آب بیرون کشیدند.

در کمال تعجب امام را دیدند که در حال عبادت هستند. وقتی  نماز تمام شد از او سؤال کردند آیا متوجه افتادن کودک در حوض حیاط بودید؟ فرمودند خیر. افزایش تمرکز باعث قطع ارتباط فرد با محیط می شود در حالی که از ایشان سؤال کردند سروصدا را هم نشنیدید؟ ایشان از تمامی اتفاقات و سروصداها اظهار بی اطلاعی کردند.

حال متوجه شدید که با افزایش تمرکز و یا تقویت تمرکز روی موضوعی باعث می شود فرد کاملاً از اتفاقات و سر و صداهای محیط بی اطلاع باشد. اگر انسان روی یک موضوع تمرکز شدید داشته باشد از موضوعات دیگر بی خبر خواهد بود و انگار که در آن مجلس حضور ندارد. حال با هم داستان دیگری را در مورد تمرکز بخوانیم.

تمرکز فکر ارشمیدس

ارشمیدس ریاضیدان مشهور یونان تمام مسائل ریاضی خود را در حال تمرکز فکر شدید حل می کرد. زمانی جنگی بین روم و یونان در گرفته بود و ارشمیدس با کمک نبوغ فکری خود منجنیق هایی ساخته بود که سنگ های بزرگ را پرتاب می کرد و در اثر به کار گیری این منجنیق ها، تعدادی از کشتی های دشمن منهدم و خسارات زیادی به رومیان وارد کرد. 

افزایش تمرکز ارشمیدس باعث شده بود که هر روز چیزهای جدیدی را کشف کند و این ناشی از تقویت تمرکز توسط حل کردن فرمول های ریاضی بود. به داستان ارشمیدس برمیگردیم. جنگ ادامه داشت تا اینکه رومیان موفق به پیشروی شدند. درون شهر درگیری ها بالا گرفته بود اما ارشمیدس در بیرون هر روی شن ها شکل های هندسی را می کشید و مسائل ریاضی را حل می کرد .

تمرکز وی به حدی افزایش یافته بود که هیچ خبری از حمله رومیان نداشت چون هیچ صدایی را نمی شنید. رومیان ارشمیدس را زنده می خواستند. سربازان زمانی که دنبال ارشمیدس بودند او را دیدند که مشغول انجام کاری روی شن هاست. بی توجهی ارشمیدس باعث شد که سربازان خشمگین شده و او را کشتند. هدف از بیان داستان این بود که افزایش تمرکز باعث می شود که ارتباط فرد کامل با محیط قطع شود.

چگونه تمرکز داشته باشیم؟

اگر ما با تقویت تمرکز خود کاری کنیم که افکار خود را از عوامل مزاحم پاکسازی کنیم به هر هدفی که داریم خواهیم رسید فقط شرط اول آن است که در حین انجام کار تمرکز فکر لازم داشته باشیم.

افزایش تمرکز برای مطالعه

همه ما هنگام مطالعه نیازمند تمرکز فکر قوی هستیم و این امر فقط با افزایش و تقویت تمرکز امکان پذیر خواهد بود. برای موفقیت در مطالعه باید موقعیت خود را بشناسید یعنی ابتدا علاقه خود را به موضوع مطالعه نشان دهیم. افزایش تمرکز صرفاً همراه با علاقه و اشتیاق می باشد. آن گاه اهمیت موضوع مورد مطالعه را که آیا در آینده و اهداف شما تأثیرگذار است یا خیر.

البته شاید و علاقه ای نداشته باشید ولی اگر نتوانید نمره لازم را در آن درس کسب کنید مردود بشوید یا در کنکور قبول نشوید باید در اینجا بر خلاف میل خود، تمرکز شدید ایجاد کنید تا موفق بشوید سپس وقت لازم و برنامه و کیفیت مطالعه اینکه حفظ کنید یا بفهمید با همراه با خواندن بنویسید و اندازه مطالعه و کیفیت حالت خودتان در حال مطالعه اینکه دراز بکشید یا بنشینید یا روی صندلی بوده یا به حالت ایستاده و یا در حال راه رفتن و غیره… باشید. افزایش تمرکز در حین مطالعه وابسته به محیط، هدف، و سلامت روانی فرد است.

اگر در حال تشتت فکر هستید و به هر علتی نمی توانید تمرکز فکر داشته باشید از مطالعه هر موضوعی خودداری کنید مگر اینکه واقعاً مجبور به مطالعه باشید مثلاً امتحان داشته باشید ولی تا حد امکان در هنگام عدم تمرکز از مطالعه بپرهیزید زیرا: اولاً وقتی خود را صرف می کنید زیرا بدون تمرکز حتی موضوعات ساده را نیز نمی تونید درک کنید. 

ثانیاً می توانید در آن هنگام به کارهای دیگر خود برسید مثلاً وقتی محیط شما شلوغ است و قادر به تعویض آن نیستید در آن هنگام همرنگ جماعت شوید و به تفریح و تماشای فیلم و غیره بپردازید تا نیرو و حوصله شما برای مطالعه در هنگام تمرکز محفوظ بماند.

راه های افزایش تمرکز و تقویت آن

حال نوبت به آن رسیده است راه هایی برای افزایش تمرکز و تقویت آن را ارائه دهیم. از مطالب بالا نتیجه می گیریم در هر صورت ما برای انجام صحیح یک کار نیازمند تمرکز ذهن داریم پس چه بهتر که با پی بردن به نکاتی که باعث افزایش تمرکز می شوند تمرکز خود را تقویت کنیم. اجازه دهید به سؤالاتی که کاربران از خود می پرسند اول اشاره کنیم سپس با ارائه راهکار به آنها پاسخ خواهیم داد.

  • چگونه تمرکز کنیم؟
  • چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟
  • چگونه تمرکز داشته باشیم؟
  • چگونه تمرکز خود را حفظ کنیم؟
  • چگونه تمرکزم را افزایش دهم؟
  • چگونه تمرکز خود را هنگام مطالعه بالا ببریم؟

پاسخ به همه این سؤالات در راه کارهای زیر داده شده است. اگر از خود این سؤالات را می پرسید پس حتما این راهکارها را آزمایش کنید.

  • انتخاب محیط مناسب

یکی از کلیدی‌ترین مواردی که می توان برای افزایش تمرکز نام برد انتخاب محیطی مناسب است. مسلماً افرادی که در محیط شلوغ هستند نمی توانند به راحتی تمرکز کنند. پس با ایجاد یک محیط مناسب برای خود می توانند در آن مکان به کار خود برسند. اما توجه داشته باشید که محیط نباید دارای مواردی که باعث تشتت فکر می شود، باشد .
هرچه عوامل مزاحم در محیط زیاد باشد به همان مقدار تمرکز فکر کمتر و کمتر خواهد شد .

  • کنترل افکار

کنترل افکار کار چندان آسانی نیست اما برای داشتن تمرکز بالا نیازمند آن هستیم که بر روی افکار خود کنترل داشته باشیم. زمانی که می خواهید روی یک مسئله تمرکز کنید تصور کنید که مغزتان را درون یک محفظه گذاشته اید و هیچ عواملی نمی توانند به آن رسوخ کنند و درون آن محفظه فقط هدف شماست که باید روی آن متمرکز باشید این کار باعث افزایش و تقویت تمرکز خواهد شد.

  • هدف گذاری صحیح و اصولی

نداشتن هدف را شاید بتوان مهمترین عامل در تشتت فکر هنگام انجام کار دانست. فرد نمی داند چرا مطالعه می کند چرا به آن کار دست زده است. یا اینکه هدفی برای پایان آن کار ندارد. رضایت یک ارباب رجوع برای کارمند یک هدف است به همین خاطر کارمندانی که هدفشان جلب رضایت مشتری است همیشه در کارشان تمرکز بالایی دارند که کار را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند.

هرچند ما در یک مقاله با عنوان هدف گذاری چیست؟ چگونه هدف گذاری کنیم؟ در مورد هدف گذاری کاملاً توضیح داده ایم. لطفاً برای مطالعه بیشتر، به مقاله هدف گذاری چیست؟مراجعه کنید.

  • مشخص کردن زمان بازدهی مغز

میزان بازدهی مغز در افراد متفاوت است برای مثال افرادی هستند که در اول صبح با انرژی و شور و شوق زیادی به سراغ کارهای خود می روند یا یک کتاب را با علاقه بسیار زیاد مطالعه می کنند در حالی که در ادامه روز، احساس خستگی می کند پس بازدهی مغز این فرد اول صبح می باشد. شما باید زمان بازدهی مغز خود را مشخص کنید. در آن زمان ها می توانید بیشترین میزان تمرکز را داشته باشید.

  • انجام مراقبه

مراقبه یا همان مدیتیشن یکی از بهترین راه هایی است که اساتید موفقیت در سراسر جهان از جمله وین دایر و استرهیکس برای افزایش تمرکز از آن استفاده کرده و بسیار توصیه می کنند. ما قبلاً در یک مقاله با عنوان مدیتیشن چیست؟ چگونه مراقبه کنیم؟ کامل مراقبه را زیر ذره بین قرار داده و نحوه انجام آن را نیز به طور کامل شرح داده ایم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=8482
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ۶ راه تقویت تمرکز ذهن و حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.