قانون کارما | کارما چیست ؟

21801 بازدید

آشنایی با قانون کارما

کارما چیست؟ قانون کارما چگونه عمل میکند؟ این روزها بعد از قانون جذب در اجتماع بیشترین بحث در مورد قانون کارما می باشد. کارما یا کرمه بیشتر در فلاسفه و ادیان شرقی دیده می شود اما اکنون در جوامع غربی نیز از آن به‌عنوان قانون کارما یاد می کنند. به‌طور کلی اگر بگوییم کارما چیست؟ قانون کارما به این معنی است که هر عملی که در زندگی از شما سر میزند دارای یک عکس‌العمل خواهد بود. ضرب المثل زیبا  که ” هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی” از وجود این قانون می گوید.

قانون کارما چیست ؟

بهترین تعریفی که می توانستیم برای پاسخ به این سوال که کارما چیست؟ این ضرب المثل بسیار شیوا بود. هرچه کنی به خود کنی همان تعریف نخستین است که گفتیم هر عملی در زندگی انجام می پذیرد دارای یک عکس العمل خواهد بود. جالب اینجاست عکس العمل دقیقاً بسته به عمل شما متفاوت است . اگر عملی نیک از شما سر بزند عکس العمل طبیعت نیز نیک خواهد بود و بالعکس. ضرب المثل به زیبایی این مسئله را توضیح داده است.

قانون کارما چیست؟

در پاراگراف بالا نگاهی کلی به قانون کارما و اینکه کارما چیست انداختیم در این بخش نگاهی کلی به این قانون خواهیم انداخت. قانون کارما یا کارمه (به انگلیسی KARMA) به این معنی است که هر عملی را انجام دهید عکس العمل هم‌سنگ با عمل انجام شده را دریافت خواهید نمود. به‌عنوان مثال اگر در زندگی سعی کنید کسی را زمین بیندازید تمامی اتفاقات و شرایط به نحوی برای شما رقم خواهد خورد که خود شما به پایین سقوط کنید.

آشنایی با Karma

اگر بخواهید به کسی کمک کنید تا به اهداف خود برسد، تمامی شرایط برای شما نیز به نحوی رقم خواهد خورد که برای هر کدام از مسائل زندگی یک کلید داشته باشید. اصولاً افرادی که به فکر کمک کردن به جامعه هستند افراد ثروتمندی هستند.

وقتی پاراگراف بالا را نوشتم یاد سؤال خبرنگاری افتادم که از بیل گیتس پرسیده بود. جناب بیل گیتس همه میدانیم ثروت شما بسیار زیاد است فرض کنیم اکنون آمریکا تمامی حساب های شما را بلاک کند و شما پولی در بساط نداشته باشید چکار خواهید کرد؟ بیل گیتس در پاسخ گفت: ثروتم از الآنی که هست بیشتر خواهد شد. خبرنگار با تعجب پرسید چگونه؟ بیل گیتس در پاسخ گفت: به جامعه نگاهی می اندازم ببینم مشکل جامعه چیست به دنبال حل مشکل خواهم بود ثروت خودش با پای خودش می آید.

ببینید چگونه قانون کارما کار می کند؟ وقتی کسی به فکر کمک کردن به دیگران باشد عکس العمل کائنات هم‌سنگ با عملی است که فرد انجام می دهد. در مقابل افرادی را هم ببینید که با اسم جادو و فال گرفتن کسب درآمد می کنند زندگی بسیار فقیرانه ای دارند با وجود اینکه پول گزافی بابت هر جادو از کسانی که کنترل زندگیشان را دست عوامل بیرونی داده اند می گیرند. آنها نمی دانند پولشان کجا و چگونه صرف می شود. با این که دارا هستند اما هیچ ندارند.

KARMA در جوامع مختلف

اصولاً در بین فارسی زبانان کارما به این شکل معنی شده که گویا همان کارِ ماست. اما اگر به جوامع مختلف نگاهی بیندازیم خواهیم دید که دقیقاً با این تلفظ در جوامع شرقی و غربی نیز یافت می شود. و یکی از مفاهیم پایه ای در هندوها و بودایی ها می باشد. مهفومی که به عنوان بازتاب اعمال بشر از آن یاد می کنند. در جوامع مختلف نیز بر این باورند کارمای خوب وابسته به اعمال شایسته می باشد . 

 KARMA

در دین مبین اسلام نیز همواره به اعمال شایسته تاکید شده است. اگر به دیگران خوبی کنیم در واقع به خودمان خوبی کرده ایم. در ادامه همین مقاله به نقش اعمال شایسته یا ناپسند و بازتاب آن در زندگی از نظر اسلام خواهیم پرداخت .

در فرهنگ غربی از دیدی معنوی به این مسئله نگاه نمی کنند بلکه می گویند این قانون طبیعت است. برخی نیز به‌عنوان سزا  و جزا از آن یاد می کنند. ما کاری به عقاید دیگران نداریم اما بهتر است بیندیشند قانون طبیعت را چه کسی برنامه ریزی کرده است؟ چرا هیچ گاه خلل کوچکی در این قوانین دیده نمی شود؟ اگر این سؤالات را از خود بپرسیم به پاسخی می رسیم که دیدگاه ما را به سمت تعریف معنوی و روحانی قانون کارما می سوق می دهد که در ادامه اشاره ای به آن خواهیم کرد.

قانون کارما در اسلام

اجازه دهید در آغاز این بخش به این نکته اشاره کنیم که در اسلام چیزی به عنوان کارما وجود ندارد اما با توجه به معنی KARMA که در بالا به آن اشاره شد می توان آن را در اسلام به شیوه ای صد چندان بهتر پیدا کرد. برای مثال در دین مبین اسلام همواره اعمال نیک توصیه شده است و جزای آن را نیز فرد دریافت کرده یا خواهد کرد. 

برای اینکه واضح متوجه پاراگراف بالا شوید نگاهی به قرآن بهترین راهنمای بشریت بیندازیم. خداوند در سوره اسرا آیه ۷ می فرماید که :

 إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا

﴿ سوره اسرا، آیه  ٧﴾

اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید.

با تدبر در این آیه می توان فهمید که اگر به دیگران نیکی کنیم در واقع به خودمان نیکی کرده ایم. یعنی زمانی که کاری مفید برای فردی انجام می دهیم دیگران نیز در راستای اهداف ما، برای ما کارهای مفیدی انجام می دهند و یا نداهای درونی به بهترین شیوه ما را جهت  تحقق اهدافمان راهنمایی خواهند کرد. اگر به افرادی که مدام از دیگران بدگویی می کنند نگاهی بیندازید خواهید دانست از جایگاه خاصی در اجتماع برخوردار نیستند. این همان بازتاب اعمال بد است که برای خود فرد باز می گردد.

اجازه دهید باز هم قرآن کریم را باز کنیم و یک آیه دیگر را با هم بخوانیم. خداوند در سوره مبارکه الزلزله آیه ۷ و ۸ میفرماید:

فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ خَیرًا یَرَهُ (۷)

فَمَنْ یعمَل مِثقالَ ذَرهٍ شَراً یرَهُ(۸)

قانون کارما در اسلام

پس هر کس هموزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند! و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید.

با این توضیحات دانستیم که بازتاب یک عمل شایسته یا یک عمل ناپسند چیست .

قانون کارما در ادبیات فارسی

اجازه دهید در این بخش نگاهی به اشعار زیبای شعرا بیندازیم تا با معنا و مفهوم کارما بیشتر آشنا شویم . منظور ما از کارما همان معنی است که در بخش قانون کارما در اسلام به آن اشاره شد نه آن معنی که برخی از افراد با دید غرب گرایانه به قضیه نگاه می کنند و می گویند این یک قانون طبیعت است و به چیز دیگری ارتباط ندارد. در پاراگراف های بالا به این نوع دیدگاه پاسخ داده ایم.

برخی از شعرا به معنی و مفهوم اصلی کارما در اشعار خود اشاره کرده اند که ما برخی از ان اشعار را برای شما به نمایش می گذاریم.

معروف‌ترین شعر درباره قانون کارما، شعر بسیار زیبایی از مولانا می باشد که اگر با مقالات سایت انگیزشی بازتاب باور همراه بوده باشید در مقاله قانون جذب چیست؟ به اشعار زیبای مولانا اشاراتی شده است. در این بخش هم به این شعر اشاره خواهیم کرد.

از مکافات عمل غافل مشو 
گندم از گندم بروید جو ز جو

 

 

یا در یکی از اشعار دیگر مولانا می فرماید:

این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها از صدا

قانون کارما شعر مولانا

این تک بیت کل راز زندگی است! هیچ رازی بزرگتر از این وجود ندارد. زندگی به کوهی می ماند، که هر چه گویی، از خیر و شر، ناگزیر از کوه همان طنین را خواهی شنید. این محال است اگر گمان کنی که تو خوب گفتی، اما کوه، زشت جواب داد! بلکه پاسخی پرطنین، از جنس همان آواز را خواهد شنید. بلبلی که در کوه آواز بخواند، پاسخش هرگز بانگ کلاغ نخواهد بود! پس هر اندیشه ای که در وجود ما شکل گیرد و به باور تبدیل شود بازتاب آن همگی به سمت ما بازخواهد گشت. این است مفهوم بازتاب اعمال!

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=8637
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد قانون کارما | کارما چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *