تاثیرگذارترین آیه قرآن | امید بخش ترین آیات و احادیث موفقیت

96793 بازدید

امید بخش ترین آیات قرآن

تأثیرگذارترین آیه قرآن تمامی آیات هستند و برای عظمت هر آیه می توان چند هزار جلد کتاب نوشت و نمی توان فرقی بین آیات قائل شد. تمامی آیات قرآن راه هدایت را به ما نشان می دهند. اما آیاتی هستند که به شخصه زمانی که آنان را می خوانم به احساس عجیبی دست پیدا می کنم. به همین منظور تصمیم گرفتم این آیات را در یک مقاله برای شما همراهان عزیز سایت بازتاب باور به اشتراک بگذارم.

امید بخش ترین آیه قرآن

اعجاز علمی قرآن

قبل از اینکه به آیه های تأثیرگذار و امید بخش قرآن اشاره کنیم بهتر است به برخی از اعجاز علمی قرآن اشاره کنیم.علم به مرور پیشرفت می کند اما قرآن کامل ترین کتابیست که حتی به چیزهایی که هنوز علم به آن نرسیده است اشاره کرده است و دانشمندان مسلمان بسیاری از یافته های خود را مدیون تدبر و تفسیر آیه های قرآن می باشند.

منظور از اعجاز علمی قرآن آموزش یا شرح دادن فرمول هایی که انسان ها با توجه به آزمایش و تجربه به دست می آورند نیست. بلکه مقصود از اعجاز علمی در بر داشتن علم و اسرار کائنات و طبیعت می باشد . همان گونه که خداوند در آیه ۶ سوره فرقان می فرماید:

قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِی یَعْلَمُ السِّرَّ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ کَانَ غَفُورًا رَحِیمًا (سوره الفرقان آیه ۶)

بگو: این کتاب را آن خدایی فرستاده که از اسرار آسمان ها و زمین آگاه است (و شما از این انکار و کفر و گناه باز گردید که) هم او البته بسیار آمرزنده و مهربان است.

نکته : «یَعْلَمُ السِّرَّ …»: اشاره به این است که قرآن ساخته و پرداخته مغز بشر نیست و با کمک این و آن تنظیم نشده است، بلکه تألیف خدا است و معجزه بوده و یکی از اسرار است.

  • قرآن و نیروی جاذبه

در ادامه این مقاله که با عنوان تأثیرگذارترین آیه قرآن منتشر گردید به برخی از اعجاز علمی قرآن اشاره می کنیم که همان گونه در سر تیتر می خوانید در برخی از آیات قرآن کریم به نیروی جاذبه زمین اشاه شده است همانند سوره رعد آیه ۲ خداوند می فرماید اللّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لأَجَلٍ مُّسَمًّى یُدَبِّرُ الأَمْرَ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لَعَلَّکُم بِلِقَاء رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ .

خدا [همان] کسى است که آسمان ها را بدون ستون هایى که آنها را ببینید برافراشت آن گاه بر عرش استیلا یافت و خورشید و ماه را رام گردانید هر کدام براى مدتى معین به سیر خود ادامه می‏ دهند [خداوند] در کار [آفرینش] تدبیر مى‏ کند و آیات را به روشنى بیان مى‏ نماید امید که شما به لقاى پروردگارتان یقین حاصل کنید.

در آیه ۱۰ سوره لقمان خداوند می فرماید خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّهٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ

آسمان ها را بدون ستون هایی که آنها را ببینند، آفریده و در زمین کوه هایی استوار افکنده است تا شما را نلرزاند و به اضطراب نیندازد، و در آن از هر جنبنده ای پراکنده کرده است، و از آسمان آبی نازل کردیم پس [به وسیله آن] از هر نوع گیاه نیکو و با ارزش در آن رویاندیم. در ادامه مقاله تأثیرگذارترین آیه قرآن به اعجاز ریاضی قرآن می پردازیم.

  • اعجاز ریاضی قرآن

در مقاله امید بخش ترین آیه های قرآن یا تأثیرگذارترین آیه قرآن به راستی جای مبحث اعجاز ریاضی قرآن در این مبحث خالیست. به جدول زیر توجه کنید با قرار دادن شماره سوره‌ های قرآن در یک ردیف  و جمع کردن، و قرار دادن تعداد آیات هر سوره در ستون بعد و جمع‌بندی عمودی آنها، سپس جمع‌بندی افقی شماره هر سوره با عدد آیات همان سوره، سپس جداسازی حاصل جمع‌های فرد از زوج نتایج زیر به دست می‌آید .

اعجاز ریاضی در قرآن

آیه+سوره
زوجها
آیه+سوره
فردها
تعداد
آیه
شماره
سوره
* ۸ = ۷ + ۱
۲۸۸ * = ۲۸۶ + ۲
* ۲۰۳ = ۲۰۰ + ۳
۱۸۰ * = ۱۷۶ + ۴
* ۱۲۵ = ۱۲۰ + ۵
= +
= +
= +
* ۱۱۸ = ۵ + ۱۱۳
۱۲۰ * = ۶ + ۱۱۴
جمع زوجها جمع فردها جمع آیات جمع شماره
سوره‌ها
۶۲۳۶ ۶۵۵۵ ۶۲۳۶ ۶۵۵۵

تأثیر گذارترین آیه قرآن

در بخش ابتدایی این مقاله نیز این نکته توضیح داده شد که نمی توان فقط آیه یا آیه هایی را از قران جدا کرد و آن را به عنوان تأثیرگذار ترین آیه قرآن نام برد زیرا که برداشت هرکس از قرآن کتاب راهنمای بشریت متفاوت است و این آیات، آیاتی هستند که شخصاً نیروی بسیار زیادی از این آیات می گیرم و هرگاه نجواهای شیطان و گفتگوهای ذهنی سراغم می آید این آیات را می خوانم و انرژی و انگیزه بسیار زیادی از این آیات می گیرم.

 

وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (بقره ۱۸۶)

هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند.

این آیه به نظر من یکی از تأثیرگذارترین آیه قرآن است که شرایط استجابت دعاها و درخواست ها این است که خدا را در نزدیکی خود حس کنیم و او را هنگام دعا و درخواست بخوانیم و مطمئن باشیم که درخواست های ما بی پاسخ نخواهند ماند زیرا خداوند فرموده است  دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! به راستی این آیه به نظر من یکی از امیدبخش ترین آیه هنگام برخورد با چالش ها و مسائل می باشد که باعث آرامش قلب و احساس رضایت درونی می شود.

وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ  (غافر ۶۰)

پروردگارتان گفت: بخوانید مرا تا شما را پاسخ گویم. 

 

إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ ۚ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
(مجادله ۱۰)

نجوا کردن کار شیطان است که مى‌خواهد مؤمنان را محزون کند و حال آنکه هیچ زیانى، جز به فرمان خداوند، به آنها نمى‌رساند و مؤمنان باید که بر خدا توکل کنند.

این آیه یکی از آیه هایی است که جزو تأثیرگذارترین آیه قرآن می دانم زیرا که همیشه  این آیه را هنگام شروع گفتگوهای منفی ذهنی، می خوانم.

تاثیرگذارترین آیه قرآن

برای من یکی از امیدبخش ترین آیه ها این آیه است. هر زمان که گفتگوهای منفی در ذهن شروع به نجوا کردن می کند این آیه می تواند ما را مطمئن سازد که این گفتگوها از طرف شیطان است و هیچ توانایی ندارند. 

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
(زمر ۵۳)

بگو: «اى بندگان من که بر خویشتن زیاده‌روى روا داشته‌اید، از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را مى‌آمرزد، که او خود آمرزنده مهربان است.

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره ۶۲)

کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان [= پیروان یحیی‌] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست.

وَالضُّحَىٰ ﴿١﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَىٰ ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَمَا قَلَىٰ ﴿٣﴾  (سوره الضحی آیات ۱-۳) 

قسم به روز روشن (یا هنگام ظهر آن). (۱) و قسم به شب به هنگام آرامش آن. (۲) که خدای تو هیچ گاه تو را ترک نگفته و بر تو خشم ننموده است .

 

إِنَّ اللَّـهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ(سوره رعد آیه ۱۱ )

و خداوند سرنوشت هیچ قومى (هیچ کسی) را تغییر نمى دهد مگر آنکه آنان آنچه را که در خودشان است را تغییر دهند. 

لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ (سوره ابراهیم آیه ۷)

اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم .

اگر مقاله قانون جذب چیست؟ را در سایت بازتاب باور مطالعه کرده باشید یکی از اشعار مولانا که مرتبط با همین آیه بود را منتشر کردیم .براستی این آیه هم یکی از تأثیرگذارترین آیه و امید بخش ترین آیات می باشد.

شکر نعمت نعمتت افزون کند 

کفر، نعمت از کفت بیرون کند

 

وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ

رحمت الهی واسع است و شامل هر چیزی می شود.

وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ (حدید ۴)

هر جا که باشید خدا همراه شماست.

وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا
(طلاق ۳)

و از جایى که گمانش را ندارد روزى‌اش مى‌دهد. و هر که بر خدا توکل کند، خدا او را کافى است. خدا کار خود را به اجرا مى‌رساند و هر چیز را اندازه‌اى قرار داده است.

وَیُنَجِّی اللَّـهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
(زمر ۶۱)

و خدا کسانی را که تقوا پیشه کرده‌اند، نجات می‌دهد. بدی به آنان نمی‌رسد و غمگین (هم) نخواهند گردید

احادیث انگیزشی در مورد موفقیت و رسیدن به اهداف

احادیث حضرت علی در مورد موفقیت

در این بخش از مقاله تأثیرگذارترین آیه قرآن و امید بخش ترین آیات ، احادیثی از حضرت علی علیه السلام در مورد کار و تلاش و رسیدن به اهداف را برای شما به اشتراک خواهیم گذاشت .

حضرت علی علیه السلام در مورد اهمال کاری و پشت گوش اندازی که بیشتر افراد جامعه هم اکنون نیز از آن رنج می برند و مسائل مهم را رها می کنند و به کارهای غیر ضروری می پردازند می فرماید: کسی که به امور غیر مهم بپردازد، مسائل مهم تر را ضایع می سازد.

همچنین یکی دیگر از احادیث بسیار زیبا از حضرت علی(ع) می توانیم به این فرموده اشاره کنیم: پیروزی با دوراندیشی است و دوراندیشی با کسب تجربه به دست می آید.

همچنین حضرت علی (ع) در کتاب نهج البلاغه می فرماید : «ومن التوفیق حفظ التجربه; حفظ تجربه بخشی از موفقیت است.

حدیثی که در مورد گنج درون است و حضرت علی (ع) به بهترین شکل ممکن در مورد یافتن گنج درون می فرماید: آیا گمان می کنی که تو موجود کوچکی هستی در حالی که دنیای بزرگی در تو نهفته است. 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=8459
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

2 نظر در مورد تاثیرگذارترین آیه قرآن | امید بخش ترین آیات و احادیث موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مقاله خوبی بود اما متاسفانه خیلی از ایات رو بدون ادرس در قران گفتین . یعنی نام سوره و شماره ایه مشخص نبود و این یک ایراد بزرگ برای چنین مقاله ای هستش

    لایک

    1. سلام دوست عزیز
      بله حق با شماست
      شماره تمامی آیات درج گردید
      از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان گذاشتید سپاسگزاریم

      1