خانه / تغییر باور / ترک عادت بد | چگونه عادت های بد را ترک کنیم؟

ترک عادت بد | چگونه عادت های بد را ترک کنیم؟

چگونه عادت های بد را ترک کنیم؟

ترک عادت بد برای بیشتر افراد یکی از سخت ترین کارهاست. به جرات می توان گفت تنها تفاوت افراد موفق با انسان های ناموفق در ترک عادت بد و ناپسند و رفتارهای منفی می باشد. همه ما قبول داریم ترک عادت بد کار چندان راحتی نیست زیرا این رفتارها که به طور منظم تکرار شده است در وجود ما ریشه دوانده است. عادات و رفتار های منفی بزرگترین موانع رشد و تغییر و تفکر است. خبر خوب این است ترک عادت بد با وجود سختی هایش ، کاملا امکان پذیر است. در این مقاله در مورد عادات و رفتارهای منفی صحبت کرده و شما را با چگونگی ترک عادات بد آشنا می کنیم.

ترک عادت بد | چگونه عادت بد را ترک کنیم؟ | عادات بد را چگونه از بین ببریم؟

عادت چیست؟ و عادت ها چگونه به وجود می آیند؟

قبل از اینکه به بررسی و چگونگی ترک عادت بد بپردازیم لازم است ریشه و بیشینه عادات و رفتارهای منفی را بررسی کنیم زیرا قدم اول برای تغییر هر چیزی ریشه یابی آن است.زمانی که عاداتی را در خود مشاهده کردیم که عادت ناپسند و منفی است قبل از هرچیز باید با کاوش در خود ، اطلاعات لازم را در مورد شیوه به وجود آمدن آن عادت بد به دست آوریم. این اطلاعات می توانند شامل گزینه های زیر باشند:

  • این عادات بد و ناپسند از چه زمانی آغاز شد؟
  • چه مدتی است که این عادت با شماست؟
  • آیا این عادت بد باعث می شود که احساستان تغییر کند؟

برای ترک عادت بد اولین قدم ، قدمی بود که در بالا توضیح دادیم شما می توانید از خود سوالات بیشتری بپرسید که چرا این عادت در شما ایجاد شده است . هرچه شما بیشتر با ریشه و بیشینه این عادت هایی که شما بعنوان عادت بد شناسایی کرده اید ، اطلاعات جمع آوری کنید به ترک عادت بد در خود کمک کرده اید.قبل اینکه دنبال راه کاری برای ترک عادت بد بگردیم باید با تعریف عادت آشنا شویم تا راحت تر تشخیص دهیم آیا رفتار منفی ما به عادت تبدیل شده است یا خیر، پس جازه دهید نخست عادت را تعریف کنیم سپس به چگونگی شکل گیری و به وجود آمدن عادت ها می پردازیم. 

به طور خلاصه و مختصر عادت به رفتارهایی گفته می شوند که در اثر تکرار منظم در فرد به وجود می آیند .زمانی که یک رفتار در شخص به صورت عادت درآید تغییر آن برای فرد کار سختی به نظر می رسد چون ذهن انسان با تغییر ، میانه خوشی ندارد . اجازه دهید از دیدگاه روانشناسی عادت را بیشتر توضیح دهیم تا با شیوه شکل گیری عادت ها آشنا شوید . زمانی که فرد می خواهد کاری انجام دهد موجب واکنش هایی در مغز می شود و باعث فعال شدن سلول هایی در مغز انسان می شود . این سلول ها برای اینکه بتوانند پیام های عصبی را ارسال کنند باید مسیری را ساخته تا بتوانند تبادلات پیام را به راحتترین شکل ممکن انجام دهند . زمانی که رفتار مجددا تکرار می شود این عمل در مغز به صورت اتوماتیک می شود و تنها چیزی که نیاز است یک محرک است تا کار به صورت خودکار انجاک گیرد. وقتی که رفتار به عادت تبدیل می شود دیگر نیازی به ضمیر خودآگاه نیست چون این رفتار در ناخودآگاه ضبط شده است .

عادت چیست ؟ چگونه عادت های بد را در خود از بین ببریم؟

چگونه یک عادت بد را ترک کنیم؟ بهترین راه ها برای ترک عادت بد

زمانی که با معنا و مفهوم عادت آشنایی پیدا کردید نوبت به آن می رسد روش های ترک رفتارهایی که به عادت تبدیل شده اند را با هم بررسی کنیم  لطفا با دقت مراحل را بررسی کرده و به آنها عمل کنید . این راه ها برای ترک یک عادت نیست بلکه با استفاده از این راه ها می توانید به بهترین شیوه ممکن عادات دیگری که در خود ناپسند می بینید را از بین ببرید.

۱- اهمال کاری و پشت گوش اندازی را کنار بگذارید

عادات بد در افراد اهمال کار موج می زند یعنی در  افرادی که اهمال کار هستند و کارها را به تعویق می اندازند به راحتی می توان چندها عادت بد را به آسانی پیدا کرد. شما اگر می دانید که عادت بدی دارید و تصمیم گرفتید با ترک عادت بد گام نخست موفقیت را بردارید ، اول بررسی کنید که آیا واقعا فرد اهمال کار و پشت گوش اندازی هستید؟ ما قبلا مقاله ای با عنوان اهمال کاری و به تاخیر انداختن کارها | راهنمای عملی غلبه بر تنبلی به صورت کامل ویژگی افراد اهمال کار را بررسی کردیم .اگر جزو این دسته از افراد هستید لطفا اینجا کلیک کنید و مقاله اهمال کاری را مطالعه کنید.

۲-برنامه منظمی برای خود تهیه کنید

افرادی که می خواهند عادات و رفتارهای نامناسب ترک کنند می خواهند سریع آنها را در خود از بین ببرند به همین خاطر فورا سعی می کنند آن عادت را متوقف کرده و عادت جدیدی را جایگزین کنند.ما بر خلاف دیگر مقالات که در مجلات و سایتهای دیگر منتشر شده اند که برای ترک عادت بد باید آنها را متوقف کنید می گوییم این کار را نکنید بلکه همان عادت را تکرار کنید اما با برنامه ! یعنی اگر به استفاده از اینترنت عادت کرده اید اگر بخواهید سریع آن را ترک کنید هرگز موفق نخواهی شد و در طول روز موجب عصبانیت و آشنفتگی شما می شود. اگر در روز شما ۶ ساعت از اینترنت استفاده می کنید برای استفاده از اینترنت برنامه ای بچینید و هر روز نیم ساعت را کم کنید نه اینکه کامل آن را ترک کنید. چیدن برنامه برای ترک عادت بد باعث می شود که شما رفته رفته آن را ترک کنید بدون اینکه اذیت شوید.

۳-عجله نکنید و صبور باشید

بیشتر افرادی که تصمیم می گیرند یک رفتار که به عادت تبدیل شده اند را از بین ببرند می خواهند هرچه سریعتر آن عادت را ترک کنند اما بدانید همانگونه که این عادات به صورت رفته در شما به وجود آمده و ریشه افکنده ، به یکباره نمی توان آن را از بین برد . با عجله کردن شما فقط تنه عادت را خواهی شکست نه ریشه آن. زمانی که تنه عادت را بکنید به راحتی دوباره رشد می کند و سر جای اول باز می گردد باید رفته رفته آنها را از بین برد و سپس ریشه عادات و رفارهای نامناسب را در وجود خود خشکانید .پس هیچگاه برای ترک یک عادت عجله نکنید.

۴- موانع ترک عادت بد را از بین ببرید

برای ترک عادات همیشه موانعی وجود دارند که با وجود اینکه شما مصمم هستید آن عادت را ترک کنید اما موانع اجازه نمی دهند باید تمامی موانع را شناسایی کنید برای مثال فردی هر روز ساعت ۱۰ از خواب بیدار می شود او با تمام وجود دوست دارد که به فردی سحر خیر تبدیل شود و این عادت بد را در خود از بین ببرد .او تصمیم می گیرد از فردا زودتر از خواب بیدار شود ولی باز هم همانند روزهای دیگر دیر از خواب برمی خیزد . این فرد باید بداند با یک مانع برای رسیدن به هدف برخورد کرده است. او عادت بد دیگری نیز دارد که تا اواخری از شب از اینترنت و تلفن همراه استفاده می کند .او باید این موانع را شناسایی کرده تا بتواند عادت بد را در خود از بین ببرد.

۵-به خودتان پاداش دهید

این روش شاید به جرات بتوان گفت بهترین روش برای ترک یک عادت است . زمانی که می خواهید یک عادت را در خود از بین ببرید پاداش دادن به خود بهترین کار است. اجازه دهید کمی بیشتر در این مورد صحبت کنیم. شما فردی سیگاری را در نر بگیرید که هر روز ده نخ سیگار می کشد او تصمیم می گیرد که اگر امروز به جای ۱۰ نخ سیگار ۸ نخ مصرف کند خود را به یک رستوران دعوت کند یا برای خود تنقلات بخرد . در واقع شوق استفاده از پاداش مانع بروز رفتار منفی در او می شود.پس اگر می خواهید با ترک عادت بد به موفقیت برسید با پاداش دادن به خود می توانید عادت بد را در خود از بین ببرید.

۶-حالت منفی و مثبت عادت خود را تجسم کنید

همانگونه که در مقالات و پست های دیگر گفته بودیم مغز تفاوت چندانی بین واقعیت و تجسم کردن قائل نیست. شما زمانی که خود را در حال انجام رفتار و عملی منفی تجسم می کنید در واقع مانند یک فیلم می بینید که آن عادت تا چه اندازه ناپسند است .سپس هنگامی که از دید دیگری همان عادت را مثبت تجسم می کنید از آن لذت می برید و در آن لحظه دوست دارید گزینه دوم را انتخاب کنید این باعث می شود که در خود انگیزه ایجاد کرده و چنانچه این تجسم را تکرار کنید ناخودآگاه باعث می شود به سوی حالت مثبت آن عادت گرایش پیدا کنید.

 

شاید این مطلب را دوست داشته باشید
تفاوت هدف با آرزو چیست؟ | راهنمای عملی تبدیل آرزوها به اهداف
سابلیمینال مسیج چیست؟ بخوانید

 

درباره‌ی تیم تحقیقاتی بازتاب باور

همچنین ببینید

تفاوت آرزو با هدف | چگونه آرزوها را به اهداف تبدیل کنیم ؟

تفاوت هدف با آرزو چیست؟ | راهنمای عملی تبدیل آرزوها به اهداف

تفاوت هدف با آرزو در چیست ؟ تفاوت هدف با آرزو و تشخیص آن برای …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *