خانه / تغییر باور / غلبه بر ترس | ترس چیست؟ چگونه ترس را از خود دور کنیم؟

غلبه بر ترس | ترس چیست؟ چگونه ترس را از خود دور کنیم؟

ترس چیست؟

غلبه بر ترس یکی از راه هایی است که افراد موفق در آن بسیار خوب عمل کرده و این امر باعث شده که براحتی بتوانند با آرامش خیال به اهداف خود برسند . اجازه دهید نخست ترس را تعریف کنیم. در واقع ترس یک حالت محدود کننده درونی است که باعث می شود فرد با وجود توانایی ها و استعداد های خود نتواند آنگونه که باید در کار خود موفق شود. در واقع ترس یک احساس کاملاً طبیعی در بشر است . به طور کل ،ضمیر ناخودآگاه یک مجموعه نباید هایی را در خود ذخیره کرده است که رویا رویی با آنها باعث ایجاد خطر برای ما می شود و در صورت مشاهده یا برخورد با آنها ، بدن سریعا حالت تدافعی را به خود می گیرد. در این مقاله سعی داریم در رابطه با ترس و اینکه چگونه ترس را از خود دور کنیم ، صحبت کنیم.

غلبه بر ترس - ترس چیست و چگونه بر ترس غلبه کنیم؟

هنگام ترس بدن ما چه واکنشی نشان می دهد؟

ترس موجب بروز رفتارهای خاصی در ما می‌شود بیشتر اوقات حین برخورد با چیزهایی که از آن هراس داریم از ترس خشکمان می‌زند شروع به لرزیدن می‌کنیم هراسان و و حشت زده می شویم و از یک موقعیت ترسناک مثلا از هرگونه رویارویی با دیگران می پرهیزیم. هنگامی که از موقعیت هایی مانند قرار گرفتن در تاریکی ، ایام امتحانات ،یا صحبت کردن در جمع هراس داریم و دچار ترس و دلهره می شویم . ضمیر ناخوادآگاه هم سریعا دستور حالت تدافعی را برای قسمتهایی از بدن صادر می کند و بدن در حالت دفاعی قرار می گیرد.غلبه بر ترس باعث می شود شرایطی که پیشتر برای افراد سخت ، و بدن مجبور به واکنش بود با آرامش به فعالیت خود ادامه دهد اما  احساس ترس باعث:

  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • خشک شدن دهان
  • بالا رفتن فشار خون
  • تغییر در نحوه توزیع خون در بدن
  • شدید تر شدن تنفس
  • احساس خفگی در گلو
  • درونی داغ و بیرونی سرد
  • عرق سرد روی پیشانی
  • سرگیجه و استفراغ

اگر بخواهیم از تعریفی جامع و عامه پسند برای ترس داشته باشیم می توانیم ترس را اینگونه تعریف کنیم . ترس احساس ناخوشایندی است که هنگام مواجه شدن با خطر، در بدن حالات مختلفی به وجود می آید. همانگونه که اپیکتتوس فیلسوف یونانی می گوید وقایع در خود چیزی ندارند که بخواهند ما را نگران و مضطرب و کنند و یا بخواهیم از آن بترسیم این نگرانی ها، ترس ها و اضطراب ها همگی  و زاییده نوع نگاه ما به وقایع بیرون می باشد.مثلا بعضی ها سگ را یک حیوان دوست داشتنی می دانند و حتی هزینه بسیار زیادی برای نگه داری از سگ ها می پردازند اما برخی از سگ بشدت وحشت می کنند و با دیدن آن ، دچار مواردی که در بالا دکر کردیم می شوند. پس می توان گفت ترس را از دوران کودکی به شیوه های مختلف توسط اطرافیان در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شده است . به طور کلی می توان گفت که منشأ ترس در مغز انسان است .ما از چیزی می ترسیم که آن را خطرناک می دانیم و آن در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شده است و تمامی عکس العمل های بدن برای این است که ضمیر ناخودآگاه آن اطلاعات را بازیابی کرده و می داند که برای ما آن چیز مضر است و شاید به ما آسیبی برسانند. اما انواع ترس داریم که برای غلبه بر ترس شناخت آنها می تواند در شناسایی ترس های خودمان، به ما کمک شایانی کند.

چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟

انواع ترس و اضطراب 

اگر ما بخواهیم برای رسیدن به هدف، ترس را زیر ذره بین قرار دهیم می توانیم بگوییم که به طور کلی ما دو نوع ترس داریم . ترس منفی و ترس مثبت که هرکدام نیاز به توضیحات دارند.

ترس منفی

برای غلبه بر ترس شناسایی اینگونه ترس ها و اضطراب ها ضروری هستند .ترس منفی باورهای محدود کننده هستند .قبلا در مقالات سایت بازتاب باور برای باورهای محدود کننده یا ترس از تغییر مثالهایی را بیان کردیم شما فرض کنید سوار یک ماشین هستید اگر هدف خود را ان ماشین تصور کنیم و پدال گاز تلاش و کوشش خود در نظر بگیریم پدال ترمز آن ترس و باور های محدود کننده می باشد که همزمان اگر با هم فشار داده شوند باعث می شود فشار بسیار زیادی به ماشین وارد شود آن فشارها ، همان فشار روحی هستند که فرد برخود وارد می کند کافیست فرد پای خود را از روی پدال ترمز بردارد یعنی کافیست فرد ترس خود را در آن کار از بین ببرد و بعد می بیند که با چه قدرتی ماشین به حرکت در آمده و به سوی هدف حرکت می کند.
بیشتر ما در کودکی توسط خانواده و اطرافیان از چیزهایی ترسیدیم و آن ترس تا کنون همراه ما بوده است. برای مثال ترس از تاریکی از دیرباز در وجود همه ما رخنه کرده و احساس می کنیم در تاریکی موجودات ماوراء الطبیعه وجود دارند .گرچه همه ما می دانیم در تاریکی هیچ چیزی وجود ندارد اما با توجه به اطلاعاتی که در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شده هنگامی که در یک فضای تاریک قرار می گیریم سریعا بدن واکنش نشان داده و اعلام خطر می کند

ترس مثبت

ترس مثبت همان ترسیست که به ما برای بقا و حفظ سلامتی خود کمک می کند . برای مثال اگر ما از مریضی یا بیماری نترسیم با رعایت نکردن اصول ایمنی به بدن خود آسیب می رسانیم .اگر کمی مسئله را بازتر کنیم شخصی را در نظر بگیرید که در حال رانندگی است اگر ترس مثبت یا همان ترس از جریمه شدن توسط افسر پلیس نبود شاید اصول ایمنی را رعایت نمی کرد و به قوانین رانندگی بی توجه بود ، هم برای خود و هم برای دیگران مشکل ساز می شد.ما در این مقاله با این گونه ترس ها کاری نداریم .اصولا افراد با چگونگی رویارویی با ترس منفی با مشکل مواجه می شوند و ما در سایت بازتاب باور سعی کرده ایم تا حد زیادی این مسئله را زیر ذره بین فرار دهیم.

ترس های منفی شامل چه ترس هایی می شوند؟

غلبه بر ترس - چگونه ترس و وحشت را از خود و کودکان دور کنیم؟

ترس از موفقیت

برای غلبه بر ترس باید فقط به جنبه ها و ویژگی های خوب موفقیت نگاه کرد . زیرا برخی اینگونه فکر می کنند که برای اینکه به هدفم برسم هر کاری را انجام داده ام ، به درستی برنامه ریزی کرده ام و کارهایم تقریبا بی عیب و نقص جلو رفته است اما نمی دانم چرا باز نمی توانم در کارم موفق شوم . اینها از موفقیت می ترسند نه اینکه دلشان نخواهد موفق شوند ! نه ! بلکه احساس می کنند زمانی که موفق شوند دیگر زمان کافی برای تفریح و کارهایی که دوست دارند را دیگر ندارند . آنها تصویر بدی از انسان های موفق در ذهن خود ساخته اند و احساس می کنند که موفقیت برابر است با درد سر های زیاد . اما در واقع این ترس فقط حالتی است که آنها برای خود از یک انسان موفق ساخته اند. کافیست با چند اسنان موفق گفتگو کند زندگی نامه افراد موفق از جمله مارک زاکر برگ را بخواند که چگونه با وجود اینکه صاحب چند سایت بزرک و چند کاسب و کار برزگ است اما زمانی که می خواهد به تفریح برود دو هفته کامل در جنگل با دوستان خود به تفریح و گردش می پردازد.

خود کم بینی 

شاید به جرات بتوانیم بگوییم درمان خود کم بینی ، همان غلبه بر ترس است.این نوع ترس دقیقا در همه افرادی که راه موفقیت را تازه می خواهند بپیمایند وجود دارد.آنها به شدت دنبال پیدا کردن رقبا برای خود هستند و از رقیبان خود بسیار می ترسند .احساس می کنند آنها توان رقابت با دیگران را ندارند .فکر می کنند کمتر از آنی هستند که باید باشند ، در این گونه ترس ها نتایج اغلب نا امیدی و شکست است . آنها باور می کنند که توان رقابت را با دیگران ندارد و بهتر است بجای صرف وقت و هزینه به فکر کار و اهداف دیگری باشد . او نمی داند که اگر با این ترس مقابله نکند در کار بعدی هم همین رقبا وحود دارند.

ترس از تمسخر دیگران

اینگونه ترس ها برای افرادیست که نمی توانند در جمع صحبت کنند یا افرادی که ایده ای بسیار عالی به ذهنش  می رسد و بخاطر اینکه مورد تمسخر دیگران قرار نگیرد از گفتن آن امتناع می ورزد.اینگونه ترس ها باعث می شود که فرد بیشتر اوقات سکوت کند و با نظر همه موافق باشد چون ترس از تمسخر دیگران باعث می شود نظرات خود را با دیگران در میان نگذارد .برای غلبه بر ترس صحبت کردن در جمع ، باید یک لیست از توانایی های خود را بنویسید و در جمع با صدای بلند بخوانید . سخته  ؟ نه؟ اگر می دانید برایتان سخت است این پاشنه آشیل شماست که بر ترس خود غلبه کنید

ترس از شکست

در مقابل افرادی که از موفقیت می ترسند ، افراد دیگری هستند که از شکست هراس دارند یعنی هنوز شروع به کار نکرده ، آینده کاری یا اهداف خود را شکست خورده می بیند .فکر می کند اگر دست به کار شود او بی شک شکست خواهد خورد. ترس از شکست باعث ایجاد وسواس شدید می شود و افرادی که از شکست می ترسند دچار دغدغه و وسواسی زیادی می شوند .اگر می خواهید بدانید افرادی که از شکست می ترسند چه آینده ای دارند باید بگوییم که آنها یا کار را شروع نمی کنند یا اگر شروع کردند به سختی می توانند موفق شوند و در تمامی مواقع منتظر اتفاقی هستند که کار و اهداف آنها را به هم بزند .

راه مقابله با ترس

برای غلبه بر ترس و مقابله با اضطراب و وحشت و نگرانی دو راه را پیشنهاد می دهیم . درست است همه ما از چیزهایی میی ترسیم و ترس منفی داریم در این مقاله هم نمی گنجد که تمامیآنها را ذکر کنیم . شما باید ترس های خود را شناسایی کرده و برای درمان از دو راه زیر استفاده کنید. 

چگونه ترس را از خود دور کنیم؟

۱- تقویت اعتماد به نفس 

اگر با مطالب و مقالات سایت بازتاب باور همراه بوده باشید قبلا یک مقاله با موضوعیت اعتماد به نفس چیست؟ رازهای عملی بالا بردن اعتماد به نفس را منتشر کردیم که کاملا اعتماد به نفس و چگونگی تقویت آن را توضیح دادیم.چون در این بخش در رابطه با راه های مقابله با ترس بحث می کنیم کمی هم در رابطه با تقویت اعتماد به نفس برای مقابله با ترس توضیح می دهیم

اعتماد به نفس نقطه مقابل ترس و اضطراب است ، ما باید با تقویت اعتماد به نفس خود بر خطرات غیر واقعی که ساخته ذهن خودماست غلبه کنیم .ما وقتی که می دانیم به خود و توانایی های خود ایمان داریم دیگر چرا ترس؟ چرا اضطراب ؟ البته ترس منفی کاملا طبیعیست در هرکدام از ما  وجود داشته باشد اما لازم است آن ترس را بپذیریم نه اینکه با دادن انگیزه به خود بگوییم من ترس منفی ندارم .برای اطلاعاتی که قبلا در ضمیر ناخودآگاه ذخیره شده است، نمی توان براحتی ضمیرباطن را گول زد مگر اینکه ما بپذیریم که مثلا از ترس از موفقیت هراس داریم و حال نوبت آن رسیده از خود بپرسیم چه کاری لازم است انجام دهم که ترس از موفقیت در من از بین برود که در بالا یک راه را مثال زدیم این بود که با افرادی که در زمینه کاری شما موفق شده اند گفتگو کنید بدانید که موفقیت نه تنها ترس ندارد بلکه بسیار لذت بخش نیز می باشد.

۲- رویارویی با ترس
بهترین راه مقابله با اضطراب و نگرانی مواجه شدن با آن است .یعنی اینکه بعد از شناسایی ترس منفی خود با آن رو به رو شویم . اجازه ندهیم ترس بر ما غلبه کند سعی کنیم ما بر ترس غلبه کنیم . یک تکنیک که نتیجه تحقیقات دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا بوده است تکنیک غرقه سازی است. اجازه دهید تکنیک غرقه سازی را برایتان توضیح دهیم تا بتوانید بهتر با معنی مواجه شدن با ترس آشنا شوید. فردی را در نظر بگیرید که شنا بلد نیست و از پریدن در آب می ترسد. اگر او را رها کنید که خود را به آب بیاندازد و بعد استاد شروع به آموزش کند او اول پای خود را درون آب میزند ضمیر ناخودآگاه او با توجه به اطلاعاتی که از پیش در خود ذخیره کرده است هزاران دلیل میآورد که آب خطرناک است و تو حریف آب نخواهی شد پس برای حفظ جانت از آب دوری کن . او هم قانع می شود که استعداد کافی برای شنا را ندارد .مربی در این شرایط قبل از اینکه اجازه دهد این افکار در ذهن فرد خطور کند فورا او را در درون آب می اندازد تا بداند آب خطری برای وی ندارد.
در اینجا مفهوم غرقه سازی این است که فرد قبل از اینکه افکاری که باعث می شود بدن حالت تدافعی به خود بگیرد باید با ترس مواجه شود.یعنی وارد ترس شود نه اینکه ا آن فرار کند .

۳-از چه می ترسید؟ آن را انجام دهید !

رالف امرسون فیلسوف آمریکایی می گوید  همیشه ببینید از چه می ترسید سریعا آن را انجام دهید مثلا اگر از یک گربه می ترسید آن را در آغوش بگیرید می دانم می ترسید اما این کار را انجام دهید خواهی دید که مرگ ترس حتما ایست.زمانی که از چیزی می ترسید سخت است آن را انجام دهید . به شما حق می دهیم بگویید خیلی سخت است ولی باید آن را انجام دهید بعدا به خود خواهی خندید سالها و مدتها از چه چیزی الکی ترسیده اید .

۴- به آینده فکر کنید 

زمانی که شما از چیزی می ترسید بر تصمیمات و اهدافتان برای طی کردن راه موقیت لطمه می زند . نتیجه کار را همیشه تجسم کنید . وقتی که شما اکنون می ترسید و زمان را از دست می دهید در آینده حسرت ” الان ” را خواهید خورد  . چون الان ما اینده ما را رقم می زنند پس اجازه ندهیم با ترس های بی جا آینده خود را به شیوه ای که نمی خواهیم رقم بزنیم.

۵-بهانه تراشی نکنید !

بیشتر مواقع برای غلبه بر ترس پیش آمده خیلی با خود کلنجار رفته ایم که با ترس های خود مقابله کنیم درسته؟ اما سریعا برای رویارویی با ترس برای خود بهانه ای تراشیدیم . 
خیلی سخت است ! خب الان وقت ندارم بزار یک وقت دیگه با دوستم میرم انجام میدم ! الان پول کافی برای آن کار را ندارم سر فرصت کار را شروع می کنم !
این جملات برایتان آشنا بود! نه ؟  در واقع تمام تلاش خود را به کار می بریم خود را قانع کنیم که با ترس خود مقابله نکنیم .

 

درباره‌ی تیم تحقیقاتی بازتاب باور

همچنین ببینید

How-to-dispel-the-fear-of-failure

ترس از شکست | چگونه ترس از شکست را از بین ببریم؟

ترس از شکست مهمترین مانع رسیدن به خواسته ها یکی از بزرگترین موانع زندگی هر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *