چرا عبارات تأکیدی جواب نمی‌دهند؟

19481 بازدید

چرا عبارات تأکیدی جواب نمی‌دهند؟

اغلب اوقات، جملات تاکیدی به‌درستی درک و استفاده نمی‌شوند، بنابراین باعث می‌شود افراد نتوانند از جملات تاکیدی نتایج مورد نظر را دریافت کنند.

جملات تاکیدی، درواقع عبارات مثبتی است از سوی خودمان به خودمان گفته می‌شود که از طریق آن می‌توانیم به‌منظور ایجاد تغییر در نظام مرکزی باورها و افکارمان و نفوذ به ذهن ناخودآگاه‌مان از آن‌ها استفاده کنیم و به‌واسطه آن تغییراتی در نگرش‌مان ایجاد کنیم.
با استفاده از جملات تاکیدیِ درست، ما می‌توانیم هر جنبه از زندگی‌مان را بهبود ببخشیم و تقویت کنیم.
پس در تمامی جنبه‌های زندگی‌مان می‌توانیم به بهترین نحو از آن استفاده کنیم. جملات تاکیدی مثبت کمک می‌کند باور‌های محدودکننده ذهن‌مان را حذف کنیم و با باورهای مثبت و جدید جایگزین کنیم.


عوامل اصلی نتیجه ندادن جملات تاکیدی مثبت؛


– اگر عمیقاً به آن باور نداشته باشید و در هنگام گفتن جملات احساس‌تان بد شود.‌‌

– هنگامی‌که برنامه‌ریزی و تلاش را شروع نکرده باشید.‌

-‌‌ گاهی دیگران باورهای شما را تضعیف می‌کنند. که در این‌صورت قطعاً نباید سست و دلزده شوید.


پس ممکن است خیلی از ما با تکرار عبارات تأکیدی خسته و دل‌زده شویم و با غرغر زدن به خودمان بگوییم: «این هم جواب نمی‌دهد».

لازم نیست نگران باشید زیرا این مسئله تنها مشکل شما نیست و هزاران‌ها فرد دیگر هم هستند که نمی‌توانند به‌درستی از عبارات تأکیدی استفاده کنند و خسته و دلزده شده‌اند. اما ما در این مقاله به شما می‌گوییم که این مسئله ریشه در باور شما دارد نه اشکال از عبارات تأکیدی.

چرا عبارات تأکیدی جواب نمی‌دهند؟

باورهای نصب شده روی ذهن چطور مانع دسترسی به خواسته‌ها می‌شود؟

بیشتر وقت‌ها می‌بینیم که افراد از عبارات تأکیدی نتیجه نمی‌گیرند، دلیلش این است که عبارات تأکیدی مانند یک‌لایه سطحی بر روی باورها و افکار منفی قرار می‌گیرد و نمی‌گذارد که نتیجه مثبت بدهد. می‌دانیم که ذهن انسان از زمان تولد تا ۷ سالگی برنامه‌ریزی می‌شود. در این سن، کودک پذیرای هرچیزی است و همه چیز را زود یاد می‌گیرد. هر باور و شرطی‌شدگی‌ای که در خانواده مدرسه و جامعه وجود داشته باشد در این محدوده زمانی بر روی فرد نصب می‌شود و بقیه زندگی فرد، عمدتاً توسط همان باورهای شکل‌گرفته زمان کودکی تعیین می‌شود و توسط همان شرطی‌شدگی‌های اولیه بنا خواهد شد. 

مثبت اندیشی

می‌دانیم که همه افرادی که در این دنیا زندگی می‌کنند خواسته‌هایی دارند و آگاهانه برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. اما باورهای ریشه‌ای که در افراد نصب است اجازه نمی‌دهند که خواسته‌هایشان محقق شود. باورهای ریشه‌ای که در لایه‌های زیرین ذهن قرار دارند و از آن‌ها اطلاعی ندارند، اجازه نمی‌دهند به خواسته‌هایشان برسند.

پس خیلی از افراد مدام عبارات تأکیدی را تکرار می‌کنند و شب و روز آن‌ها را به کار می‌برند اما نتیجه نمی‌گیرند چون گفتن و تکرار کردن آن‌ها به‌تنهایی کافی نیست. باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشیم. درک این موضوع که باورهای مخرب و منفی مانند علف‌های هرز هستند و این علف‌ها سالیان سال با ما رشد کرده و از بچگی همراه ما بوده و هم‌چنان به رشد خود ادامه می‌دهند. وقتی عبارات تاکیدی مثل (من کافی هستم، من ثروتمند هستم و اعتمادبه‌نفس بالایی دارم) را تکرار می‌کنیم درواقع داریم یک لایه سطحی روی همه آن باورهایِ عمیقِ ایجادشده‌ٔ قبلی ایجاد می‌کنیم. (باور این که من کافی نیستم یا نمی‌توانم درآمد خوبی داشته باشم. یا باور به این‌که من اعتمادبه‌نفس ندارم).
دراین‌صورت فقط یک لایه سطحی روی تمام خواسته‌ها ایجاد شده است، اما هنوز مسأله اصلی و ریشه‌ای که همه این باورها و اتفاقات را ایجاد کرده و مانند علف‌های هرز رشد کرده‌اند همان‌جا هستند و بزرگ شده‌اند. برای همین است که افراد جذب‌های منفی دارند و می‌گویند عبارات تاکیدی جواب نمی‌دهد.

چرا به خواسته خود نمیرسیم؟
ممکن است شما بارها از عبارات تاکیدی نتیجه گرفته باشید و از طریق این روش به چند تا خواسته کوچک یا بزرگ رسیده‌ باشید، اما احتمالاً همیشه هم نتیجه‌بخش نبوده و نتیجه صددرصدی نداشته است. دراصل نمی‌توانیم بگوییم که قطعاً عبارات تاکیدی جواب نمی‌دهند و کار نمی‌کنند. گاهی یک خواسته‌ای داشتیم و بیش از حد برای آن عبارات تاکیدی گفتیم و به دستش هم آوردیم اما برای بعضی چیزها هم هنوز جوابی نگرفتیم.
حالا خبر خوب این است که ما می‌توانیم میزان درصد نتیجه‌بخشی از عبارات تاکیدی را افرایش دهیم.

شما چقدر از عبارات تأکیدی استفاده می‌کنید؟

بعضی از افراد پنج تا ده دقیقه یا حتی دو ساعت در روز عبارات تأکیدی می‌گویند یا گوش می‌دهند اما سؤال اصلی اینجاست که بقیه روز چی؟ بقیه روز چه افکار غالبی در مغز وجود دارد؟

قطعاً تردیدها باورها و احساسات منفی در ذهن‌مان در طول روز وجود دارند اما تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟ چون جذب‌های اصلی ما آن‌ها هستند.

راه‌حل موضوع نتیجه ندادن عبارات تأکیدی؛

آسان‌ترین راه برای حل این موضوع این است که اطراف‌تان را پر از عبارات تأکیدی کنید. تا در کل روز به شما یادآوری شود. روی صفحه گوشی، روی میز کارتان، داخل کیف‌تان، روی آینه اتاق، روی یخچال، عبارات تأکیدی بچسبانید.

این نکته مهم وجود دارد که با عبارات تأکیدی و هر چیزی که بارها و بارها آن را تکرار کنیم درواقع داریم دائماً روی آن تأکید می‌کنیم، مثلاً اگر یک آهنگ غمگین را مدام گوش کنیم، داریم ناخودآگاه پیام‌های منفی و غمگین آن عبارات را در ذهن خود تکرار می‌کنیم. یا هنگامی‌که اخبار و اتفاقات منفی‌ای که از طریق گوشی و تلویزیون هر روز دنبال می‌کنیم. شایعاتی که در روزنامه‌ها و فضای مجازی پیگیری می‌کنیم پس این هم یک نوع عبارات تأکیدی محسوب می‌شود و همگی عبارات تأکیدی هستند.

راه حل؛

وقتی شما عبارات منفی را ناآگاهانه تکرار می‌کنید لازم است آگاهانه آن‌ها را به زبان بیاورید و روی یک‌سری از رفتارهایی که ناخودآگاه انجام می‌دهید کار بکنید. آن‌وقت می‌بینید که عبارات تأکیدی دارند جواب می‌دهند اما این بار در جهت رسیدن به خواسته‌ها و درصد نتیجه‌بخشی آن افزایش می‌یابد. دكتر لیپتون عقیده دارد که تنها راه‌حل استفاده از عبارات تاکیدی به‌صورتی مفید و نتیجه‌بخش، خاموش كردن افكار منفی است و تا هنگامی‌‌كه افكار منفی‌تان هم‌چنان در ضمیر ناخودآگاه‌تان در حال تكرار است، نتیجه‌بخش نیست، زیرا عبارات تاكیدی كه آگاهانه از سوی شما تكرار می‌شود جزؤ ذهن خودآگاه‌تان است و ذهن خودآگاه شما تنها یک درصد روی زندگی شما تأثیر می‌گذارد. اما این موضوع که تکرار عبارات تاکیدی تأثیری ندارد، مشكل اصلی بیشتر افراد است و دلیل آن این است كه هیچ شناختی از افكار خود ندارند. برای رفع این مشکل بهتر است قبل از هر چیز جای آرامی را در نظر بگیرید و بدون این‌كه در مورد خودتان و افكارتان فكر و قضاوت كنید، اجازه بدهید افكار منفی و مثبت بروز پیدا كنند. بعد از چند دقیقه که به ذهن ناخودآگاه‌تان و جملات منفی که مانند فیلمی بر روی ذهن‌تان پخش می‌شود دسترسی پیدا كردید، سعی كنید آن ضبط را خاموش کنید و اگر باز هم با جملات و افکار منفی مواجه شدید مانند یک مشاهده‌گر به آن‌ها نگاه كنید، پس افکارتان را تحلیل نکنید. بعد از این كار می‌توانید عبارات تاكیدی مثبت و تصویرسازی را جایگزین کنید.

رسیدن به خواسته ها

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=10483
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد چرا عبارات تأکیدی جواب نمی‌دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.