0
0

درمان استرس و اضطراب با ۱۰ راهکار فوری

17318 بازدید

درمان استرس و اضطراب

درمان استرس و اضطراب یکی از کلیدواژه‌هایی است که این روزها سوژه داغ موتورهای جست‌وجو شده است. استرس و اضطراب را می‌توان یک احساس ناخوشایند دانست که واکنشی سریع نسبت به رویدادها و عوامل درونی و بیرونی می‌باشد. اختلال استرس و اضطراب درواقع یک وضعیت روانی می‌باشد که با توجه به افکار و عوامل درونی یا بروز یک حادثه و عوامل بیرونی، این احساس فعال می‌شود و همواره با گفت‌وگوهای منفی ذهنی نیز همراه است.

درمان استرس و اضطراب کرونا

اگر با وب سایت انگیزشی و موفقیت بازتاب باور همراه بوده باشید مسلماً مقاله استرس چیست؟ چگونه استرس را کنترل کنیم؟ را مطالعه کرده‌اید. با توجه به حساسیت موضوع و شرایطی که این روزها با آن مواجه هستیم تصمیم گرفتیم مقاله‌ای با عنوان درمان استرس و اضطراب را منتشر کنیم تا همراهان عزیز سایت بازتاب باور با استفاده از راه‌کارهای موجود در این مقاله با راه‌های درمان استرس و اضطراب آشنا شوند.

استرس چیست؟

استرس حالتی درونی است که توسط عاملی درونی (مانند افکار و گفت‌وگوهای منفی) یا بیرونی (مانند کنکور یا بروز یک حادثه) به‌وجود می‌آید و باعث می‌شود بر فرد فشاری وارد شود که با واکنش فرد همراه خواهد بود. علائم آن می‌تواند جسمی یا روحی باشد و در صورت عدم درمان استرس می‌تواند اثرات مخربی بر روی جسم و ذهن و روح فرد به همراه داشته باشد.

البته به این نکته بسیار مهم نیز توجه کنید که واژه استرس می‌تواند دو مفهوم استرس منفی و استرس مثبت را پوشش دهد. هدف ما از درمان استرس در این مقاله درمان استرس منفی می باشد و تعریف بالا، هدف استرس منفی است نه مثبت. همان‌طور که پیشتر نیز به مقاله استرس چیست؟ اشاره کردیم می‌توانید برای درک بیشتر و بهتر این موضوع روی لینک چگونه استرس خود را کنترل کنیم کلیک کنید.

کنترل استرس

استرس و اضطراب در زندگی روزمره، کاملاً طبیعی است و گاهاً می‌‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد؛ اما درصورتی‌که مزمن شود و به‌شکل نگرانی و استرس دائم درآید و افکار و اعمال افراد را تحت تأثیر قرار دهد، می‌‌تواند خطرآفرین باشد.

بیایید استرس را با نگاهی علمی بررسی کنیم .استرس و اضطراب شرایطی است که در آن افراد از لحاظ ادراکی بر این باور هستند که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از آنها وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی ‌هایی است در اختیار اوست.

استرس چرا و چگونه شکل می گیرد؟

وقتی به یک وضعیت تهدیدکننده در جهان خارجی واکنش نشان می‌دهیم، هورمون‌ استرس (کورتیزول – cortisol) در بدن ما افزایش می‌یابد تا بتواند انرژی بسیار عظیمی را برای مقابله با آن تهدید فراهم کند، در این‌گونه موارد، بدن از حالت تعادل خارج می‌شود استرس یعنی همین… درواقع استرس یک نوع واکنش طبیعی و سالم است.

استرس چیست؟ چگونه شکل میگیرد؟

از دیدگاه علمی زندگی کردن در استرس را زندگی کردن در حالت بقاء می‌نامند. اگر در یک شرایط پر از استرس قرار بگیرید که به‌نوعی هستی شما را تهدید کند یک سیستم ابتدایی عصبی به نام سیستم اعصاب سمپاتیک فعال می‌شود. در این حالت، بدن خود را با مقادیر بسیار بالایی از انرژی تجهیز می‌کند تا در مقابل عامل ایجاد استرس از خودش دفاع کند. از نظر فیزیولوژیک. بدن همیشه به‌طور اتوماتیک منابع لازم برای مقابله با خطرات فعلی را فعال می‌کند.

میزان استرس در افراد، متفاوت است. ممکن است شرایطی که برای فردی بسیار نگران‌کننده است برای فرد دیگری اصلاً استرس‌آور نباشد و برعکس آن نیز صادق است. مثال این مبحث سخنرانی برای جمعی از افراد است که در بعضی از انسان‌ها استرس بسیار زیادی ایجاد می‌‌کند، اما در مقابل برای بعضی دیگر از انسان‌ها امری بسیار طبیعی و عادی است.

نشانه و علائم استرس و اضطراب

اگر به دنبال درمان استرس و اضطراب هستید لازم است با نشانه‌ها و علائم استرس و اضطراب آشنا شوید. برخی افراد بدون توجه به علائم و نشانه‌ها خود را فردی بسیار مضطرب می‌بینند و همواره از آن رنج می‌برند. آن‌ها بدون توجه به مثبت یا منفی بودن استرس به دنبال درمان استرس هستند.

چگونه اضطراب خود را درمان کنیم؟

  • تشتت افکار

یکی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌ها، تشتت و پراکندگی افکار می‌باشد. با درمان استرس مشکل تمرکز فرد تاحدود زیادی برطرف می‌شود. زمانی که هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد هدف اصلی مغز حفظ امنیت و آرامش فرد است به‌همین‌خاطر فرد نمی‌تواند روی یک مسئله خاص متمرکز شود.

  • نگرانی مفرط

به جرأت می‌توان گفت شایع‌ترین علائم استرس و اضطراب در اغلب افراد وجود نگرانی مفرط می‌باشد. نگرانی مفرد همان جنبه ادراکی استرس و اضطراب است که کمی بالاتر آن را تعریف کردیم. این علائم در افراد متفاوت هستند، برخی بسیار شدید برخی نیز اندک اما هنگامی که از اضطراب و درمان استرس نام می‌بریم این نگرانی‌ها بسیار شدید هستند و روی تمرکز و افکار و اعمال انسان تأثیر خواهد گذاشت.

  • بی‌قراری و آشفتگی

بی‌قراری و ناآرامی در زندگی یک حس کاملاً طبیعی است اما اگر به صورت مداوم تکرار شود باید به فکر درمان استرس بود. قطع به یقین اگر به صورت مداوم بی‌تابی و احساس ناآرامی درونی دارید زنگ خطری است که باید به آن توجه کنید و به فکر درمان استرس و اضطراب خود باشید.

علائم اضطراب

  • احساس خواب‌آلودگی و بی‌خوابی

شاید با دیدن این گزینه کمی به فکر فرو رفته باشید چه‌طور احساس خواب‌آلودگی و بی‌خوابی هر دو می‌توانند علائم وجود اضطراب باشند؟ در کل باید عنوان به این شکل بود “اختلالات خواب” اما بهتر است هر دو حالت یعنی احساس خواب‌آلودگی و بی‌خوابی را توضیح دهیم. تشتت افکار، بی‌قراری و نگرانی باعث خستگی می‌شود و مغز با این علائم بسیار خسته می‌شود.

همین کافی است که در طول شبانه‌روز احساس خواب‌آلودگی را در فرد ایجاد کند تا به‌اصطلاح مغز نفسی تازه کند. زمانی که این روند چندین بار تکرار می‌شود ذهن شرطی می‌شود که اضطراب برابر است با احساس خواب‌آلودگی. یعنی برای درمان استرس، مغز خواب را پیشنهاد می‌دهد که باعث می‌شود این افراد بیشتر احساس خواب‌آلودگی کنند.

در مقابل افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند ذهن آن‌ها مدام آشفته و پریشان است. تشتت افکار باعث می‌شود گفت‌وگوهای ذهنی شروع شوند همین کافی است تا اختلالات در فرد با بی‌خوابی خود را نشان دهند.

راه‌های درمان استرس و اضطراب 

بعضی از این مهارت‌ها نیاز به تمرین مداوم دارند تا مؤثر واقع شوند. مانند رانندگی و یا شنا کردن که به تمرین مداوم نیاز دارند، این مهارت نیز با تمرین، پرورش می‌‌یابد و به‌راحتی شما می‌‌توانید اضطراب خود را به آسانی کنترل کنید.

  • به خدا توکل کنید

اولین و مهمترین نکته این است در همه حال خدا همراه و نگه‌دار ماست. به او توکل کنید و از او یاری بخواهید تا همواره در آرامش و امنیت باشید.

  • تنفس عمیق شکمی انجام دهید.

وقتی مضطرب هستید، نمی‌توانید به‌درستی نفس بکشید و این مسأله به‌طور خودبه‌خودی استرس ایجاد می‌‌کند. امکان دارد بدون آن‌که متوجه باشید نفس خود را در سینه حبس کنید. میزان اکسیژن در خون کاهش می‌‌یابد و عضلات شما منقبض می‌‌شوند. ممکن است احساس سردرد بکنید یا نگرانی‌تان بیشتر شود. هرگاه احساس نگرانی و استرس کردید، نفس عمیق بکشید، و چند ثانیه هوا را در ریه‌های خود نگه دارید. سپس به‌آرامی تا ۱۰ بشمارید و هوا را از ریه‌هایتان خارج کنید.

  • برای انجام کارهای خود برنامه‌ریزی داشته باشید.

یکی از عوامل استرس‌زا عدم مدیریت زمان و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب می‌‌باشد. یادداشتی از امور روزانه خود تهیه کنید و بر اساس میزان اهمیت آن‌ها را تنظیم نمایید. سعی کنید کارهایی که از درجه اهمیت بالایی برخوردارند را در اولویت قرار دهید. بعد از اتمام هر کار، آن را از لیست یادداشت خود خط بزنید. خواهید دید چقدر از میزان استرس شما کاسته می‌شود و احساس نگرانی کمتری خواهید کرد.

  • به ذهن خود استراحت بدهید.

تجسم یک منظره زیبا، یادآوری یک خاطره خوب گذشته، می‌‌تواند ذهن را از وضعیت استرس‌آور دور کند. هر گاه فرصتی به دست آوردید، چشم‌های خود را ببندید و مکانی آرام و زیبا را در ذهن خود مجسم کنید. سعی کنید تمام جزئیات آن مکان را حس کنید. (صدای دلنشین، منظره دلخواه، عطر دل‌انگیز و … ) همچنین می‌‌توانید با مطالعه یک کتاب و یا گوش دادن به یک موسیقی آرام و زیبا اضطراب را از خود کنترل کنید.

 

  • خودتان را سرگرم کنید

سرگرمی مورد دلخواه و علاقه خود را پیدا کنید و به‌طور منظم به‌انجام آن بپردازید. ورزش، آشپزی کردن، کارهای هنری، رسیدگی به گل‌ها و باغچه و … در هنگامی‌که استرس دارید می‌‌تواند به شما در کم‌ کردن استرس کمک‌ کند و انرژی بیشتری به شما انتقال دهد. به‌یاد داشته باشید که جسم و روح جدایی‌ناپذیرند.

  • به سلامتی خود اهمیت دهید.

برای داشتن جسم و روحی سالم، باید تغذیه مناسب و استراحت بدنی کافی داشته باشید. بدن سالم و پر انرژی آمادگی بیشتری برای کنترل استرس دارد. دقیقاً مانند یک ماشین که بدون سوخت نمی‌تواند حرکت کند، بدن نیز بدون تغذیه مناسب و خواب کافی، توانایی خود را از دست داده و به راحتی در برابر شرایط استرس‌آور تسلیم می‌‌شود. پس مراقب خواب و غذای خود باشید.

  • خندیدن

خندیدن بهترین راه برای غلبه بر اضطراب می‌‌باشد. گاهی فیلمی با مضمون طنز ببینید و یا مطالب طنز بخوانید تا حس شادی و نشاط در شما ایجاد شود.

  • خوش بین و مثبت‌نگر باشید

در هنگامی که استرس داریم اغلب به همه چیز با دید منفی نگاه می‌‌کنیم. برخی از ما به این مسئله عادت کرده‌ایم و درحقیقت همیشه نیمه خالی لیوان را می‌‌بینم. اگر جزؤ این دسته افراد هستید، سعی کنید این خصلت را ترک کنید.و به نقاط مثبت و دلخواه زندگی فکر کنید و همواره خوش‌بین باشید.

نکات مثبت یک مسأله باشید را ببینید نه نکات منفی. خنده و بازی یک کودک، دیدار با یک دوست قدیمی، آواز یک پرنده، طلوع خورشید، سلامتی، شادابی، جوانی و…. نمونه هایی از نکات مثبت و روشن زندگی می‌‌باشند. ممکن است این نکات بسیار ساده و ریز به نظر آیند، اما کم‌کم همین نکات ساده می‌‌توانند نگرش شما را نسبت به زندگی تغییر دهند و از اضطراب شما بکاهند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://baztabebavar.ir/?p=9435
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
Avatar
تیم تحقیقاتی بازتاب باور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد درمان استرس و اضطراب با ۱۰ راهکار فوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.